Melechesh - Sphynx

Melechesh - Sphynx

Label : Osmose | Archiveer onder

Selim : Toen Napoleon Egypte innam en in het aangezicht van de Sphynx stond vertelde hij zijn manschappen: "4000 jaar beschaving kijken op u neer! Loop hier met respect! De Sphynx is van de meest karakteristieke symbolen van de farao's naast de Pyramides, maar Melechesh neemt ons mee op een reis naar tijden nog voor de Egyptenaren, naar het Rijk van de Mesopotamiers.

Laat ik beginnen met te zeggen dat dit de eerste Melechesh schijf is die ik ooit gehoord heb en dat ik er behoorlijk van onder de indruk ben. Deze band gebruikt invloeden uit de Black en Thrash Metal en combineert dit met invloeden van muziek uit het Midden Oosten. En als ik invloeden zeg bedoel ik niet af en toe een apart melodietje of een apart ritmetje, maar een consistente Arabische sfeer die door alles heen loopt wat deze mannen spelen. En om heel eerlijk te zijn heb ik nog nooit zoiets gehoord.

Deze cd is opgeluisterd met een 'enhanced' gedeelte waarin de teksten, appendicae, foto's en zeer uitgebreide verklarende woordelijst opgenomen zijn. Over de tekstuele inhoud kan ik slechts zeggen dat het een flinke "Duizend en n Nacht sfeer uitstraalt en dat het gepaard met een kennis van zaken en wijsheid. Ik heb erg veel respect voor de manier waarop alles is uitgelegd in de appendicae. Wat ook erg leuk is, is het feit dat de vreemde instrumenten die op dit album gebruikt zijn, zoals de percussie instrumenten de Darbukka, de Daff en de Riqq en het luit-achtig instrument de Saz, een mooie uitleg krijgen. Dit geeft een mooi beeld van waar deze instrumenten vandaan komen en waarom ze zijn gebruikt. Al deze informatie is op zich al een hele mooie reden om de plaat te kopen.

Maar de echte kracht van dit album ligt uiteraard in de muziek, een eclectische smeltkroes van van stijlen en atmosferen. De drummer, genaamd Proscriptor, die normaliter de vellen mishandelt bij de band Absu, is uit de States gehaald om mee te doen aan het schrijven en opnemen van de laatste twee albums. Deze man is echt een genot. Aangezien deze muziek behoorlijk drums, of liever gezegd, percussie gericht is, zouden een hoop drummers hier echt uit hun element geweest zijn. In plaats van het op de Nile manier te doen (snel, SNELLER, SNELST) heeft deze band gekozen voor een wat subtielere aanpak. En Proscriptor voelt dit perfect aan, speelt nooit een noot teveel en laveert tussen gruwelijk snel en lekker groovy maar immer in dienst van de muziek. Het nummer "Apkallu Counsel demonstreert dit mooi met zijn drijvende ritmes en subtiele riff-patronen. Maar er wordt niet altijd voor de subtiel manier gekozen, luister maar naar "Annunaki's Golden Thrones en voel hoe het zand van de Sahara je huid wegbla(a)st. Soms zitten de drum partijen tegen de Jazz en Fusion Rock aan, maar de gitaren houden zich ver van jazz partijen en behouden daarmee de oosterse vibe.

Dit schitterende album voelt als reis door lang vervlogen tijden en brengt een gevoel van bewondereing teweeg bij de luisteraar. 4000 jaar van kunst, atmosphere en prachtige muziek stralen van deze cd, luister en repecteer!