Black Country Communion - Afterglow

Black Country Communion - Afterglow

Label : Mascot Records | Archiveer onder hardrock / aor

Sjak : In het verleden zijn er al vele zogenaamde supergroepen geformeerd en ook Black Country Communion kan zeker onder die noemer geschaard worden. Daar valt gewoonweg niet aan te ontkomen als je bassist/zanger Glenn Hughes (Deep Purple, Trapeze), drummer Jason Bonham (Led Zeppelin, Foreigner), keyboardspeler Derek Sherinian (Dream Theater, Alice Cooper) en gitarist Joe Bonamassa in één band hebt zitten. Natuurlijk is het samenvoegen van een aantal bekende namen niet altijd een garantie voor een goed en succesvol eindresultaat, maar bij Black Country Communion is dit zeker wel het geval.

Na 'Black Country Communion' (uit 2010) en 'Black Country Communion 2' (uit 2011) is deze 'Afterglow' reeds de derde plaat van dit viertal en ook ditmaal druipt de klasse van het album af. Alle composities zijn het beluisteren meer dan waard en de heldere, transparante mix van top-producer Kevin Shirley draagt hier zeker toe bij. Iedereen moet voor zichzelf maar bepalen wat zijn favoriete tracks van 'Afterglow' zijn, want ik kan op dit moment nog geen keuze maken daar ik alle elf aanwezige nummers erg goed vind. Wat wel erg duidelijk wordt gedurende het beluisteren van dit album is dat, zonder één van de overige bandleden tekort te willen doen, zanger Glenn Hughes zonder meer de ster van de show is met zijn werkelijk geweldige zangpartijen. Hij bewijst hier eens te meer dat de hem toegekende bijnaam van "The Voice Of Rock" hem echt op het lijf geschreven is. Maar ook gitarist Joe Bonamassa laat zich zeker niet onbetuigd en zorgt continue voor onderhoudende riffs en een aantal heerlijke solos. De derde plaat in de carriere van een band wordt vaak gezien als de "make-it-or-break-it" release, maar Black Country Communion hoeft met de klasse van deze 'Afterglow' zich absoluut geen zorgen te maken over hun toekomst.