Bad Powers - Bad Powers

Bad Powers - Bad Powers

Label : The End Records | Archiveer onder different metal

Jasper : Ik heb altijd gedacht dat met het vertrekken van frontvrouwe Julie Christmas er een definitief einde aan Made Out Of Babies gekomen was. In de praktijk stierf echter alleen de bandnaam, de band werkte vrolijk verder. Met Megan Tweed (The Family Curse) namen ze een nieuwe muse aan en onder de naam Bad Powers starten de heren nu hun Christmas-loze tijdperk.

Een vluchtige luisteraar heeft zijn conclusie dan al snel klaar: in vergelijking met Made Out Of Babies is Bad Powers op meerdere vlakken een stap terug. Tweed is geen schim van Julie Christmas, de muziek is een stuk minder dynamisch en de productie is droger. Duidelijk: het laatste MOOB album 'The Ruiner' was een bijna perfecte plaat met een zangeres op haar top. Bad Powers begint weer op nul. Ik heb de band echter niet direct opgegeven en gelukkig betaald het geduld uit. Bassist Cooper, drummer Mathew Egan en gitarist Brendan Tobin hebben de furie ten opzichte van hun vorige werk bewust wat ingehouden ten faveure van een broeierige sfeer. Tweed is dan qua "stemmetjesā€¯ en bereik een stuk minder dan Christmas, ze is minstens zo gestoord en ze krijst, jammert en zingt alle demonen uit haar lijf. Door mijn hoofd schieten namen als Karin Oh (YeahYeahYeah's) en Giant Drag's Annie Hardy naast natuurlijk de eeuwige Julie Christmas referenties die ze te verduren zal krijgen. En de band rockt, meer voor een algemene sfeer dan voor de songs dit keer. Deze band kan als geen ander een zieke sfeer neerzetten en als op 'Millennium' ene Eugene Robinson (Oxbow) ook nog eens een gastrolletje komt vervullen valt het kwartje pas echt. Een uiterst geschifte duistere wereld opent zich, alsof de film 'Sin City' een nieuwe soundtrack kreeg puur en alleen voor het moorddadige prostitutie gedeelte. Na de teleurstelling en de verwachtingen als Made Out Of Babies fan te hebben doorgeslikt blijkt er gelukkig nog genoeg te beleven met Bad Powers, nu en in de toekomst.