Nox Aeterna - Nightblood

Nox Aeterna - Nightblood

Label : Eigen beheer | Archiveer onder death metal / grindcore

Vera : Het is nog goed gekomen met Nox Aeterna! Toen ik hun demo 'Unleashed' uit 2004 besprak, bevatte die wel goede ideeën, maar de opnamekwaliteit was zo erbarmelijk slecht dat ik hen het voordeel van de twijfel gaf. De band uit Spijkenisse (tegen Rotterdam) bracht daarna het debuut 'Immortality' (2007) uit, maar dat is me onbekend. In augustus hielden zij hun tweede album 'Nightblood' boven de doopvont en behalve dat het met zijn drieëndertig minuten vrij kort is, valt dit best mee.

Inmiddels mag de band tien kaarsjes uitblazen en het zou maar erg zijn dat ze in al die tijd niets bijgeleerd hadden. Zo nemen ze nu op in de eigen NightSin studio en het klinkt professioneel. Nox Aeterna speelt melodieuze death metal en is daarbij meest geïnspireerd door Scandinavische bands. We denken dan aan Dark Tranquillity en vroege In Flames. In gitarist Arnold Boukes hebben ze een degelijke grunter en sologitariste Debbie Maasdam vult alle songs in met uitstekend, snel gitaarwerk. Een kenmerk is dat de toetsen/synths vrij speels klinken in het geheel. Dat geeft hen een luchtig tintje, ook al is de stijl van de band vrij heavy.

De meeste songs zijn dan ook vrij snel, met 'Hatesphere' als supersonische kraker. De muziek is ook toegankelijk, maar 'Nightblood', 'Fort Nox' en 'Purify' zijn het meest aanstekelijk. De band treedt zoveel mogelijk op en ik kan me best indenken dat ze elke avond veel plezier in de keet brengen en aldus veel albums verkopen. Want aangezien dit album in eigen beheer is uitgebracht is dat dé moment om hun nieuwste werkje aan te schaffen. De singles 'Nightblood' en 'Purify' kan je wel gratis downloaden op de site van de band.