HIM - Love Metal

HIM - Love Metal

Label : | Archiveer onder

Yvette : "There we were. Gas a hopeless Slayer addict and Burton completely hooked on Tchaikovsky. Mige getting high on Brian Eno and Linde tripping on Jimi Hendrix on a regular basis. Me, I was curing my hangovers with shots of Johnny Cash and Roy Orbison.''- Valo” Wie had ooit gedacht dat dit bij elkaar geraapte zooitje het genre Love Metal zou uitvinden? Een drummer die kickt op Dave Lombardo covert toch geen nummers van Chris Isaac ? Wel dus.

Ik kan begrijpen dat de term Love Metal bij sommigen de neiging opwekt hun ingewanden uit te kotsen in een peuterspeelbadje en daarbij terloops een kind te verpletteren met het gewicht van hun darmflora maar dat is niet helemaal terecht. Het Finse Him heeft het vierde en nieuwste album naar het genre vernoemd omdat zij immers de koningen of liever de prinsen op het witte paard van de Love Metal zijn.

Him verwierf vooral bekendheid door de single 'Join Me' die in menig hitparade van Europa stond. Het bijbehorende album, 'Razorblade Romance', was een ware knaller en staat vol met catchy Gothic Rock nummers. Het eerste album 'The Greatest Lovesongs vol. 666' zal menig persoon kennen van de al eerder genoemde Chris Isaac-cover 'Wicked Game'. Het album waar het nu om gaat is misschien wel de beste in het rijtje. Him heeft laten zien dat ze aanstekelijke nummer kan schrijven, nu is de tijd gekomen om de Rock 'n' Roll kant van de metale liefde te ontdekken.

Luisterend naar de opener 'Burried Alive by Love', lijkt het over te zijn met de gevoelige songs. Een Stonerrock-achtige riff katapuliseert me bijna uit m'n stoel, volgens mij heeft Valo liefdesverdriet en is hij erg boos. Het gaat er in ieder geval een heel stuk heviger aan toe dan op de voorgaande albums. Ook 'Soul on Fire' doet vermoeden dat de mannen onrecht is aangedaan door iemand van het andere geslacht maar al snel hoor ik dat Him de charme en reputatie die ze hebben opgebouwd in de afgelopen jaren, hebben behouden. 'The Funeral of Hearts' en 'The Sacrament', klinken ouderwets hartverscheurend en puur. De geile hikjes en zuchtjes die zanger Valo op voorgaande albums zo gul weggaf zijn gereduceerd tot een meer realistisch aantal. Je moet de nummers een paar keer luisteren voordat je de riffs straight-in-the-face en catchy kunt noemen. Dat vind ik het mooie van 'Love Metal', de liedjes worden niet gratis weggegeven zoals op 'Razorblade Romance' maar zijn toch ware meezingers. Deze nummers hebben veel meer fundering dan de voorgaande creaties van Him je zou bijna zeggen dat ze meer karakter hebben en daardoor langer zullen standhouden. Een van mijn favorieten is 'Beyond Redemption', een vlot nummer, Himish door de grappige synthesizer geluiden, vuig door het gitaargeluid en overtuigend door de krachtige zang. Dat laatste vind je terug in alle nummers, mede doordat de plaat is opgenomen in de befaamde Finnvox studio in Helsinki

Ik vind dit alles geweldig, de nieuwe nummers, de sound, de videoclip van 'Burried Alive by Love' waarin femme fatal Juillet Lewis (Natural Born Killers) speelt, de hoes en het artwork waar ontzettend veel aandacht aan is besteed. Him overtreft zichzelf. Dit is het beste album van Him, dit is Love Metal…al het andere was voorspel!