Xander Demos - Guitarcadia

Xander Demos - Guitarcadia

Label : | Archiveer onder heavy / power metal

Wim : Het is natuurlijk niet gunstig voor een shredder om je nieuwe CD uit te brengen in dezelfde maand dat de nieuwe CD van Steve Vai wordt uitgebracht. Want hoewel het in meerdere opzichten appels met peren vergelijken is, ontkomt deze Xander er niet aan dat ik als recensent vergelijkingen maak. En die gaan bij voorbaat mank, dat realiseer ik mezelf ook. 'Guitarcadia' is dus een plaat van de uit Pittsburgh afkomstige Xander Demos. Demos heeft tevens een band om zich heen verzameld met wie hij live optredens doet; zo stond hij in eigen land reeds in het voorprogramma van Winger, Adrenaline Mob to name but a few.

Volgens eigen zeggen - en ja, dat zeggen ze allemaal - beheerst Demos zowel het vingervlugge shredden als het prachtige melodische gitaarspel. Nou, vergeet het maar. Deze man - die er een beetje uitziet als Dan Aykroyd ten tijde van de Blues Brothers - laat toch wel zeer nadrukkelijk de balans doorslaan naar razendsnelle arpeggio's en soortgelijk gepiel. Neem de eerste songs als 'Right Angles' en 'Nothing Major' en je wordt bedolven onder de notenbrij van Demos. En het veel te lange en razendsnelle 'Under A Darkened Sky' is van hetzelfde laken een pak, met dien verstande dat er ook nog (goede!) vocalen te horen zijn. Ook 'White Knuckle Driving' en het titelnummer laten niets meer (maar ook niet minder) horen dan een op hol geslagen gitarist. Er staan verder slechts twee opvallende tracks op deze release, te weten een instrumentale versie van Chris De Burgh's 'Lady In Red' (het enige rustpunt van deze CD) en een cover versie van 'Boys Of Summer' wat het niet haalt bij het origineel van Don Henley. Ik heb het al vaker gezegd over CD's als deze: het is allemaal razend knap wat deze man kan op zes snaren, maar er naar luisteren is voor mij toch echt teveel gevraagd.