Symphony Of Symbols - Stupefying Beliefs

Label : Metal Scrap Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Martin : Ambitie is altijd een goed beginpunt, maar vergeet vooral die verduivelde details niet! Op dat gebied heeft Symphony Of Symbols, uit Hongarije, in ieder geval nog een en ander te leren. De website is uitgebreid en oogt redelijk professioneel, maar is volledig in Hongaars. De Facebookpagina doet het, is zowaar wel in het Engels, en is tamelijk informatief, maar met een genre-omschrijving als 'progressive death/ BALCK metal' gooi je ook geen hoge ogen. Voor hun labeldebuut 'Stupefying Beliefs' heeft men waarlijk erg veel moeite gestoken in de layout van het booklet en de extreem uitgebreide songteksten, maar dat laatste resulteert er juist in dat er zoveel tekst in het boekje is gepropt dat de hele layout in de vernieling wordt geholpen. Bovendien demonstreren de teksten bovenal een erg beperkte beheersing van de Engelse taal (hetgeen dan wellicht wel die website in het Hongaars verklaart).

Muzikaal is het precies het zelfde verhaal. Een death metal album van 62 minuten, bestaande uit dertien songs die samen een geheel vormen, is natuurlijk extreem ambitieus, en Symphony Of Symbols beschikt ook zowaar over de technische capaciteiten om zoiets redelijk te laten werken. Ironisch genoeg ontbeert het album echter juist goede, duidelijk omlijnde songs. Het tamelijk Bal-Sagoth-achtige intro en de dito intermezzo's buiten beschouwing latend, komt men dan vooral uit op een spervuur aan overduidelijk door Suffocation, Morbid Angel en Death geïnspireerde riffs die als geheel genomen totaal niet blijven hangen. Ook de aardig vlakke productie doet het album geen plezier. De enorme ambitie op het album is echter wel lovenswaardig. Nu nog de songs.