Enslaved - Riitiir

Enslaved - Riitiir

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder black metal

Richard G. : "Geluidsevolutie: Hoe je bandgeluid te blijven vernieuwen zonder je fans te vervreemden.” Het is de cursus die Opeth's Akerfeldt nooit heeft afgemaakt en die de mannen van Enslaved inmiddels zelf kunnen geven. Op academisch niveau, wat mij betreft. Het progressieve pad dat men nu zo'n twaalf jaar geleden insloeg met 'Mardraum' is lang geweest en over vele schijven gegaan (letterlijk genomen zes), maar het maakte nooit uit hoe ver de Noren zich in hun progrockliefde verloren. Hun metalen essentie bleef altijd fier en herkenbaar daar. Alles klinkt altijd op en top, typisch Enslaved. Het zal dan ook niet als een verrassing dat het nieuwe album 'Riitiir' hier geen uitzondering op vormt.

Het debuut voor nieuwe broodheer Nuclear Blast is het meest progressieve van de band tot nu toe. Zonder enige schroom verliest men zich in enerverende (semi-)akoestische tokkels met onheilspellend laag gegrom van Grutle Kjellson. De keyboards van Herbrand Larsen leggen dikkere symfonische tapijten dan ooit te voren. Zijn cleane zang is nooit eerder zo vaak toegepast en heeft tegelijkertijd nooit zo vol geklonken. Ivar Bjornson levert warm, geinspireerd soleerwerk af waar de meest technisch geschoolde snarenplukkers nog iets van kunnen leren. De algehele flow van ieder nummer afzonderlijk en de plaat als geheel kan niet anders als perfect benoemd worden. De hard/zacht, clean/vuil, snel/langzaam dynamiek is nog niet eerder zo succesvol en zo natuurlijk gemanipuleerd door een in essentie extreme metalband.

Om hiervan jezelf te laten overtuigen zit er maar één ding op en dat is via jouw weg naar keuze zo snel mogelijk een kopie zien te bemachtigen. Laat je overrompelen door de dissonante kakofonie waarmee de plaat aftrapt alvorens zo'n herkenbare, dragende Enslaved riff de regie overneemt in 'Thoughts Like Hammers'. Laat je niet afschrikken door de cleane bijdrages, maar luister dieper en hoor hoe de ondersteunende grom een niet eerder vertoonde extra vocu-instrumentele laag creëert. Ontdek hoe de door Kraftwerk beinvloede electronica experimentatie op de 'Sleeping Gods' een subtiel vervolg krijgt. Besef hoe geniaal deze band constant volstrekt logische manieren vindt om vanuit elke mogelijke passage (of het nu een wijds klinkende symfonische bespiegeling of een dromerige ambiente soundscape is) te schakelen naar traditionele (als in, in de beste Enslaved traditie!) zwartgeblakerde rauwe metalriffs.

Qua gedetailleerdheid van de compositie heeft Enslaved een totaal nieuwe standaard voor zichzelf gecreeerd. Met 'Riitiir' heeft de band, wederom, het beste album van hun carrière afgeleverd en hoogstwaarschijnlijk de plaat van het jaar.