Chinchilla - Madtropolis

Chinchilla - Madtropolis

Label : Metal Blade | Archiveer onder

Jack The Jester : Al vanaf 1988 bestaat deze Duitse band, maar heeft vanaf die tijd tot 1994 zijn complete bezetting veranderd. Sindsdien zit de band aardig in de lift. Na het verruilen van zanger Martin Obermeier voor Thomas Laasch heeft de band zijn definitieve line-up bereikt. Ze waren mateloos populair in het live circuit en hebben onder andere een tour gedaan met Vandenplas en een optreden op Wacken Open Air. Met verschillende tussenpozen is nu uiteindelijk hun 5e plaat verschenen. De muziek op 'Madtropolis' is powerful met de nodige rustmomenten. De cd opent met middeleeuwse film muziek (zoals Rhapsody dat ook zo mooi kan), maar gaat dan naadloos over in het adrenaline verhogende nummer 'Our Destiny'. Stevig drumwerk, gedubbelde koorlijn en een fraaie solo zijn de ingrediƫnten voor dit nummer. Die stijl wordt in 'A Dance With The Devil' voortgezet. In 'When The Sand Darkens The Sun' gaat het tempo iets omlaag en komt het vertellende vermogen van Laasch naar boven. Een nog trager tempo kom je tegen in 'Entire World' waarin de zang wordt ondersteund door de drums en het koorwerk meer ruimte krijgt. Ballad en rustpunt is 'Satellite', nu kan je goed horen dat een rustig zingende Thomas ook hier goed mee uit de voeten kan. Het nummer 'Heavy Metal' deed even mijn wenkbrauwen fronsen. Dit lijkt verdacht veel op de 'Pinball Wizzard' van The Who maar dan met andere tekst en een stuk heavy'er. Edoch is het een alleraardigste uitvoering zonder dat het een rip-off is. Via 'Headless Fools' belanden we bij 'Turn Around The Magic Table' waarin blijkt dat ook een experiment niet wordt geschuwd. Dit is mede dankzij de ongewone uitvoering een fantastisch nummer geworden. Eerst wordt instrumentaal een log metal ritme gespeeld en de stem komt er vrij creepy inzetten (bij dit soort nummers komen er altijd filmbeelden boven drijven). Maar de verrassing zit in het 2e deel van het nummer waar het roer wordt omgegooid en de stem een paar octaven lager gaat zingen en er een heus canon samenzang wordt geproduceerd. Wonder boven wonder past het prachtig in het nummer. Met 'Money Rules Everything' gaat het tempo weer omhoog en die lijn wordt voortgezet tot aan de outro van de plaat. Dit is een bijzonder aardige schijf geworden en verdiend een breder publiek en veel aandacht.