Callenish Circle - My passion // Your Pain

Label : Metal Blade | Archiveer onder

Tormentor Erich : Met 'My Passion // Your Pain' is het Nederlandse Callenish Circle alweer toe aan hun vijfde cd, de tweede voor Metal Blade. Was de eersetling op dit label 'Flesh_Power_Dominion' al een stukje harder dan diens voorganger 'Graceful… Yet Forbidden', op dit werkje heeft de band werkelijk alle frustratie van zich afgeschreven. Geholpen door een stevige productie (wederom Andy Classen in de Stage One Studio) knalt dit schijfje door je boxen.

Patrik Savelkoul zingt nog venijniger dan eerst, en de tweede stem die men voorheen nog wel eens inzette komt nog maar af en toe om de hoek kijken. De gitaren bouwen regelmatig een muur van vette riffs, luister maar eens naar opener 'Soul Messiah' of naar 'My Hate Unfolds' en de uptempo tracks 'This Truculent Path' en 'Misled'. De bas en drums beperken zich niet alleen tot een rol op de achtergrond, zo is op 'My Hate Unfolds' vooral veel variatie in het drumwerk van Gavin Harte te horen en bassist Rene Rokx (coole naam!) krijgt op 'My Passion' extra ruimte. C.Circle zou echter C.Circle niet zijn als men niet tussen al dit (moderne)Thrash geweld zoals gewoonlijk hun handelsmerk van melodie hadden gestopt. De gitaristen Ronny Tyssen en Remy Dieteren onderstrepen dit door in elk nummer zeer melodieuze solo´s te verwerken die op ook nog eens worden afgewisseld met rustige passages. Hierdoor creëert men die typische C.Circle sfeer. C.Circle zal wel altijd veel variatie in hardheid en melodie in hun nummers verwerken, maar zoveel als in 'What Could Have Been…' is misschien wel iets teveel van het goede. Dit nummer begint met een heerlijk trage doomy achtige riff, maar de 7 minuten worden verder te afwisselend en met te veel rustige breaks vol gemaakt. Je raadt het al, voor mij is dit nummer het minpuntje van de cd. Verder wil ik nog vermelden dat de laatste 3 tracks eigenlijk 1 lang nummer zijn, en dat je hiervoor even de tijd moet nemen. Ik merk bij mezelf dat dit 'My Passion // Your Pain' bij iedere luisterbeurt interessanter wordt omdat je dan de tracks steeds beter leert kennen. M.a.w. dit is een goede groeischijf, die nog jaren mee kan!