Luca Turilli’s Rhapsody - Ascending To Infinity

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Voor het Italiaanse symfonische power metal meesters Rhapsody Of Fire (zoals bekend begonnen als Rhapsody) brak vorig jaar met het sterke 'From Chaos To Eternity' het einde van een tijdperk aan. De belangrijkste componisten, gitarist Luca Turilli en toetsenist Alex Staropoli, kondigden aan hun samenwerking om artistieke redenen te hebben beëindigd. Staropoli ging verder gaan met Rhapsody Of Fire, samen met zanger Fabio Lione, gitarist Tom Hess (die op het eerdergenoemde album voor het eerste te horen was) en drummer Alex Holzwarth. Turilli ging verder als Luca Turilli's Rhapsody, met bassist Patrice Guers en gitarist Dominique Lerquin (die de band meer dan tien jaar lang bijstond op het podium als tweede gitarist).

Van de twee Rhapsody's is Luca Turilli de eerste die met een nieuw album komt. En na het horen van de eerste Luca Turilli's Rhapsody, 'Ascending To Infinity', wordt gelijk duidelijk waarom de heren hun wegen hebben gescheiden. Liet 'From Chaos To Eternity' vooral een agressievere en extremere kant van Rhapsody Of Fire horen, op dit album is Luca ouderwetser te werk gegaan, en grijpt terug naar de sound en aanpak van Rhapsody albums zoals 'Power Of The Dragon Flame' en 'Symphony Of Enchanted Lands II - The Dark Secret'. Al vanaf de intro is het bombastische en orkestrale dat Rhapsody altijd kenmerkte volop aanwezig en zodra men daarna van start gaat met het titelnummer, moet ik meteen denken aan de fantasiewereld van draken, eenhoorns, hoge bergen, groene valleien, kastelen, tovenaars en alles waar Rhapsody voor stond. Uiteraard ziet het geheel geniaal in elkaar en is van hoge kwaliteit, zoals we het van de man gewend zijn. Het enig verschil naar mijn mening is de zang, en zelfs dat is niet bijzonder veel verschillend. Voor zijn nieuwe Rhapsody heeft Turilli Trick Or Treat vocalist Alessandro Conti weten te strikken. Goede keus, want de beste man heeft niet alleen een prachtige stem, maar ook hoge kwaliteiten die hem zowel in staat stellen om zowel in de snelle power metal stukken, als de meer orkestrale, opera-achtige en klassieke partijen stevig in zijn schoenen te staan. Zijn performance is dan ook erg sterk en zorgt regelmatig voor vocale hoogtepunten. Wat dat betreft kan hij zich makkelijk meten aan Fabio Lione.

Ik moet zeggen dat ik een meer gitaar-georiënteerd album had verwacht, en hoewel de plaat vol staat van sterke riffs en prachtige solo's, is 'Ascending To Infinity' juist orkestraler en bombastischer uitgevallen. Hier heeft Turilli ook gekozen voor eenzelfde aanpak als op zijn laatste soloplaat 'The Infinite Wonders Of Creation'. De voorliefde voor klassieke muziek heeft hier veel meer ruimte gekregen en wederom bewijst de gitarist zich naast metal muzikant ook als klassieke componist. Wie enigszins bekend is met Turilli's discografie hoort de beste man's invloeden en muzikaal verleden samensmelten op dit album. 'Ascending To Infinity' is dan ook een erg afwisselende plaat geworden, die je onmogelijk na enkele luisterbeurten kan beoordelen. Pas na meerdere, en aandachtige luisterbeurten, weet de plaat steeds beter te waarderen. Na de eerste luisterbeurt vond ik de plaat zelfs tegenvallen! De muziek bevat namelijk zoveel lagen dat ik het in eerste instantie allemaal maar te druk, verwarrend en zelfs onsamenhangend over kon komen. Daarnaast duurden de klassieke stukken mij te lang en zat ik meer op uitbarstingen te wachten zoals men dat op 'From Chaos To Eternity' liet horen. Toen ik echter met een meer frisse kijk naar het album ging luisteren en de muziek op me in liet werken, openbaarde deze zich steeds meer. Wat er dan overblijft is een kwalitatief hoogwaardige, symfonische power metal album, die fans van zowel Rhapsody Of Fire als Turilli's solowerken, en fans van dit genre in huis moeten halen.