Mangoo - Neverland

Mangoo - Neverland

Label : Small Stone Records | Archiveer onder stoner

Tim : Wat een gevarieerde CD! Ik ben blij om te zien dat er toch altijd weer bands zijn die verschillende genres goed met elkaar weten te combineren om zo eentonige muziek te voorkomen. Volgens mij noemen ze deze combinatie desert rock? Maar wacht, het is meer dan dat. Er zitten psychedelische, rock, rock and roll, blouse en ballade elementen in. Ik vergelijk Mangoo liever niet met andere bands, maar het komt in de buurt van Queens Of The Stone Age of Foo Fighters.

Deze vergaarbak aan genres maakt het niet eenvoudig om een samenhangende review te schrijven. Ik zal wat opvallende nummers uitleggen die een goed beeld geven wat je kunt verwachten. Het eerste wat mij opvalt zijn de rare intro's en outro's, de meest bizarre geluidjes komen uit de synthesizer hierdoor krijgt de het album 'Neverland' een spacy geluid als rode draad. Het nummer 'Neverland', de trage bas met zweverig gitaarwerk dringen bij mij beelden op van een grote woestijn waar af en toe een tumbleweed langs rolt. De muziek is vol en organisch maar draagt een eenzaam en leeg geluid uit waar de zanger vanaf de horizon toe zingt. De beetje geknepen stem van de zanger snijd soepel door de muziek heen. 'Diamond In The Rough' is een heerlijk Eagles Of Deaf Metal achtig nummer. Krakerige fuzz, rock en roll en zelf een beetje bluesy. Het klinkt alsof je een AM radio uitzending luistert over een antieke buizenversterker. Het grove geluid geeft je, voor een paar minuten, een Marlboro man gevoel. 'You', wat een prachtig nummer! Een mooie progressieve ballade waar zijn stem zich goed voor leent. Het klinkt alsof hij in een donker stadion zingt waar hij helemaal alleen staat, niemand is komen opdagen. Halverwege wordt het tempo opgevoerd komt er een heerlijk ritme in en krijg je het gevoel dat alles wel goed komt. Het nummer wordt na een lekkere solo rustig afbouwt. Als zoiets kan waarderen moet je zeker ook 'Hooks' luisteren! 'Datzun' is een zweverig en zwaar psychedelische track met een distorted geluid, gevolgd door een poppy refrein. Halverwege zit er een geweldig twee minuten durend instrumentaal stuk in. Het nummer duurt tien minuten en laat je de vele kanten van Mangoo zien.

Zoals je kunt lezen is het een afwisselende CD, de poppy rock sound word afgewisseld met spacy, fuzzy en psychedelische invloeden. De wissel vindt vaak plaats bij de intro/outro of tussen couplet en refrein. Ze combineren zaken die ik niet zo snel bij elkaar zou zetten maar Mangoo weet dit tot een samenhangend geheel aan elkaar te rijgen. Maar wees niet bang, ik verzeker je dat de overgangen vloeiende zijn. Tot slot: 'Neverland' is uitstekend geschikt voor roadtrippen met vrienden, er is voor ieder wat wils.