Dark Days Ahead - The Long Road South

Dark Days Ahead - The Long Road South

Label : Inverse Records | Archiveer onder metalcore

Wilco : Het Finse Dark Days Ahead komt met hun debuut op de proppen; 'The Long Road South'. Zelf noemen ze het 'groove metal', het wordt op internet door anderen weer melodeath genoemd, maar ik zou het echter eerder hardcore met death metal invloeden willen noemen. Er zijn te veel springerige ritmes en geschreeuwde vocalen om death metal te zijn. De productie neigt ook veel meer naar hardcore. Dat geldt in ieder geval voor de eerste twee songs, maar bij nummer drie, 'Bastard Son Of Desaster' laat men een veel meer metal georiƫnteerd geluid horen. Dit nummer is veel melodieuzer en veel zwaarder dan de voorgaande twee. Dat bevalt me dan ook veeeeeeel beter. In 'No Single Word' komt weer een beetje blues/stoner om de hoek kijken. 'M.M.M.' grijpt weer terug naar de hardcore. En zo wordt je eigenlijk gedurende het gehele album heen en weer geslingerd.

Het zelfde geldt eigenlijk voor de nummers zelf, daar zitten weinig tot geen echter herkenningspunten in, ook de lijn ontbreekt eigenlijk waardoor veel passages zo in de andere nummers geplakt kunnen worden zonder dat je dat merkt. De meer metal geijkte songs doen het best leuk en hebben inderdaad een 'groove'. Leuk voor live of op een feestje, maar als je er aandachtig naar luistert heeft het niet zo veel om het lijf. De hardcore passages mogen er van mij volledig uitgelaten worden. Wel is duidelijk dat deze jongens het metal hart op de juiste plek hebben en het geluid van de CD is erg goed. Maar in de stortvloed van redelijke albums is deze te onsamenhangend en te weinig opzienbarend om van een aanrader te spreken.