Steel Attack - Predator Of The Empire

Steel Attack - Predator Of The Empire

Label : Arise Records | Archiveer onder

Tormentor Erich : Steel Attack is alweer een Scandinavische band bij het Spaanse label Arise Records. Maar daar waar labelgenoten zoals Kaliban nogal de Gothic kant opgaan, doet Steel Attack haar naam volledig eer aan door een cd´tje af te leveren met 50 minuten pure melodieuze Heavy Metal. Vergelijk de grote lijnen van de muziek maar met een band zoals Hammerfall. Op deze 'Predator Of The Empire' komen aardig wat gitaarsolo´s, melodieuze refreinen, donderende drums en typerende riffs voorbij. De 10 tracks zijn overwegend uptempo, waarbij een midtempo song zoals 'Nightmare' of zelfs een wat langzamer, meer hardrock gericht nummer ('Point Of No Return') zorgen voor genoeg variatie. Zanger Dick gaat in de opener en titeltrack 'Predator Of The Empire' door zijn enthousiasme nog wel even in de fout, maar op de rest van de nummers weet hij zich goed aan zijn limiet te houden. Steel Attack geeft vooral de gitaristen John en Dennis de ruimte, waardoor we o.a. op 'Cursed Land' van mooie uitgesponnen solo´s kunnen profiteren. De drums en bas houden het ritme strak, en wat in elke track weer terugkomt is het gevoel voor melodie, met name in de refreinen die erg meezingbaar zijn. Dit is tevens het minpint van de cd, de refreinen zijn soms te veel in een song ingezet. Op 'Heavy Metal God' hoor je deze drie woordjes bijvoorbeeld te vaak. Aanspeelpunt is de song 'The Holy Sign' omdat dit nummer een lekkere 'drive' heeft en 'Arise' omdat hier dat fijne 'Kataklop - Kataklop' ritme in zit. Tekstueel zijn er niet alleen ridderverhalen (de titeltrack) maar ook eerbetonen aan onze geliefde muzieksoort ('Heavy Metal Gods' en 'Arise') te horen, en met 'One Way To Heaven One Way To Hell' behoedt men jou zelfs van het maken van grote fouten! Met ook nog eens een duidelijke productie (Studio Underground in Sweden, geproduceerd door Pelle Saether) en een goed verzorgd boekje met tekeningen van J.P. Fournier is dit in ieder geval een cd die af is.