Tankard - A Girl Called Cerveza

Tankard - A Girl Called Cerveza

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder speed / thrash metal

Nima : De alcoholistische party-thrashers van Tankard vieren dit jaar hun dertigste jubileum. Al drie decennia lang is het kwartet een vaste waarde binnen de wereldwijde thrash scene en in tegenstelling tot de meeste collegae is dat zonder tussenpauzes gegaan. Daar waar de meeste collegae die al net zo lang meedraaien soms ook met ongeïnspireerde albums aankwamen of gingen experimenteren, is Tankard al dertig jaar lang Tankard en hebben zich altijd vast gehouden aan hun sound en stijl. Het kwartet uit Frankfurt heeft altijd garant gestaan voor stevige thrash, gepaard met veel alcohol en plezier. Tankard is dan ook een van de weinige bands waarvan je altijd weet wat je kunt verwachten, en dat verdient nog altijd respect. En met de vijftiende langspeler, 'A Girl Called Cerveza' (wederom een geniale en bovenal grappige titel), is dat niet anders.

Het album barst gelijk los met de ontzettend krachtige 'Rapid Fire (A Tyrant's Elegy)' en de stemming zit er meteen in. Daar waar ik bij de vorige plaat, 'Vol(l)ume 14', enkele minuten nodig had om er in te komen, knalt de nieuweling vanaf de eerste seconde en betrap ik mezelf erop dat ik al snel aan het headbangen ben. De tempo wordt er daarna lekker ingehouden en alles is op en top Tankard. Elke song staat als een huis en ondanks het feit dat het album van begin tot eind knalt en het gros van de songs uptempo is, heeft men ook voor genoeg afwisseling gezorgd (zoals o.a. een geweldig duet tussen Gerre en Doro in 'The Metal Ladyboy') zodat er geen seconde sprake is van verveling of verzwakking.

Tankard heeft altijd garant gestaan voor fantastische, pakkende riffs, dito zanglijnen en algeheel opgefokt gevoel. Maar de riffs die men op dit album laat horen zijn werkelijk adembenemend. Wat mij hier opvalt is de jeugdige enthousiasme van de heren! Mijn god, de energie spat er bijna letterlijk van af. Stil blijven zitten is dan ook onmogelijk en je wordt constant uitgenodigd om te bangen en te thrashen, en men staat zoals altijd garant voor een feest. De productie is zoals altijd voortreffelijk en wederom is de old-school charme intact gehouden, zonder een seconde oubollig of gedateerd te klinken.

Het is uiteraard geen geheim dat er tegenwoordig heel veel old-school thrash bands rondlopen, die ook nog eens sterke albums afleveren. Met 'A Girl Called Cerveza' laat Tankard echter zien hoe het echt moet en laat de meeste collegae echter met gemak achter zich. Hier kunnen vele oude en nieuwe generatie thrash bands wat van leren. Dit is ongetwijfeld één van de sterkste albums in Tankard's geschiedenis en een must voor elke zichzelf respecterende thrasher. Heren, van harte gefeliciteerd met de dertigste jubileum. Op naar de veertig!