Alne - Alne

Alne - Alne

Label : Archaic Sound | Archiveer onder different metal

Evil Dr. Smith : Is dit een Pools project waar Franse zuchtmeisjes meezuchten met blackgaze? Het uit Olsztyn afkomstige Alne heeft een kabeldikke link met de grimmige deathened black metalband Non Opus Dei, maar daar is op dit debuutalbum geen lettergreep van terug te horen. Ja, vleugjes hypersferische post-black, maar dit lijkt eerder op een duet tussen Charlotte Gainsbourg en Agalloch, dan dat hier Immolation en Hate Eternal alles kort en klein slaan met omgekeerde kruisjes.
.
Voor een specifiekere poging: door de bezwerend feeƫrieke zang van ene Kasia en de folky invloeden in een metalen setting doet het me nogal Scandinavisch aan. Denk 3rd & The Mortal en Lumsk, maar dan in het Pools gezongen, met thrashy riffs, en ondergedompeld in geestverruimende middelen en met een zanger die ook af en toe zijn aandeel heeft. Eigenlijk roept de mystieke, licht vervreemdende sfeer hierdoor ook herinneringen op aan mijn eerste luisterervaringen van Fear Of God's 'Within The Veil'. Niet dat het er direct op lijkt, maar door de feeƫrieke zang die soms overhelt naar schizofrene manie, de hallucinerende atmosfeer en de psychedelische thrashriffs heeft het wel overeenkomsten. Nu zie ik 'Within The Veil' als een hoogtepunt in de metalgeschiedenis (en een eenzaam hoogtepunt als het gaat om female fronted metal), en zo'n impact heeft dit album als bijna vanzelfsprekend niet, maar het is al heel wat dat ik vind dat dit album van Alne in de schaduw ervan mag staan. Ondanks (of juist dankzij?) de onbegrijpelijke Poolse teksten een bijzonder sfeervol en pakkend album.