Asia - XXX

Asia - XXX

Label : Frontiers Records | Archiveer onder prog / sympho metal

Winston : En daar zijn de veteranen van Asia weer met inmiddels studio album nummer drie sinds de renie van de originele line up met tussendoor ook nog het nodige live materiaal op de markt geworpen te hebben. De smaak te pakken of is het toch de geur van het nog cashen wat er te cashen valt? Ik denk dat het 50/50 is. Steve Howe en Geoff Downes acteren samen ook in de de overblijfselen van Yes, dat terug is gevallen naar een schaduw van zichzelf na het debacle omtrent de zanger Benoit David. Tijdens de laatste Europese tour zong hij meermaals zo vals als een kraai en het werd zo erg (keelontsteking ook nog) dat de tour niet eens werd afgemaakt. Sneu voor zo'n vent die wel de ballen had om in de schoenen van Jon Anderson te gaan staan.

Om toch bezig te blijven wordt Asia er dus gewoon naast gedaan en zo komt met 'XXX' een opvallend sterk en stevig album. Power drummer Carl Palmer houdt er de vaart lekker in, Wetton zingt vol vuur zijn partijen en Howe en Downes zorgen voor een goed en gevarieerd melodieus landschap. Grappig dat Howe in Yes altijd volop los gaat maar in Asia wel keurig binnen de lijntjes kleurt. Hij weet dus wel te doseren en ik denk dat de sterke karakters van met name Wetton en Palmer dat ook wel van hem verlangen. 'XXX' boeit vanaf het begin en is sterker dan ik had verwacht eigenlijk en haalt de sfeer van de eerste twee Asia albums beter terug dan de vorige twee albums. Leuke luistertips: 'Face On The Bridge', 'Faithful', Tomorrow The World' en 'Judas', en ook het fraaie artwork van huisschilder Roger Dean mag niet onvermeld blijven.