Reverence - When Darkness Calls

Reverence - When Darkness Calls

Label : Razar Ice Records | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Reverence is een nieuwe band met daarin doorgewinterde metal muzikanten. De band bestaat uit zanger Todd Michael Hall en bassist Ned Meloni (beide van Jack Starr's Burning Starr), ex-Tokyo Blade gitarist Bryan Holland, ex-Sanxtion gitarist Pete Rossi en ex-Savatage/ex-Crimson Glory drummer Steve Wacholz. Toen ik hoogte kreeg van het bestaan van deze band was mijn interesse alleen al gekieteld door de betrokkenheid van Hall. Ik was ontzettend onder de indruk van zijn stem op de Burning Starr albums 'Defiance' en 'Land Of The Dead' en was erg benieuwd naar wat hij met Reverence aan zal komen.

Wel nu, zodra het album uit de speakers knalt met het titelnummer zit ik op het puntje van mijn stoel en wordt daar gehouden tot de laatste seconde van afsluiter, 'Vengeance Is Mine'. Als je kijkt naar de muzikale geschiedenis van de heren, weet je dat je heavy metal kan verwachten, en dat is precies wat we op dit album krijgen; stevige traditionele heavy metal, die geen moment gedateerd of oubollig klinkt. Bovendien is men met een compleet eigen benadering gekomen en heeft er voor gezorgd dat ze nergens direct mee te vergelijken zijn. Denk maar aan een combinatie van bands zoals Judas Priest, Primal Fear, Crimson Glory, Vicious Rumors en soortgelijke bands met een modernere benadering en je weet ongeveer waar je het moet zoeken.

Elke song op het album is een hoogtepunt op zich en zitten vol krachtige, pakkende riffs, dito zanglijnen, fantastische solos, en zowel instrumentaal als vocaal is alles simpelweg perfect. Het gros van de nummers zijn up- en mid-tempo, en kennen een erg hoog headbanggehalte. Alleen 'After The Leaves Have Fallen' is een rustige, gevoelige en bovenal prachtige (semi-)ballade, zoals alleen een goede metal band die kan schrijven. Er valt voor de rest weinig te zeggen over deze plaat, want alles valt hier op de juiste plaats. Voeg een fantastische, krachtige, heldere en hedendaagse productie met een ouderwetse charme aan het geheel toe, en je hebt een sterk album die je als heavy metal fan niet mag missen in je collectie.