Jotnar - Giant

Jotnar - Giant

Label : Coroner Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Patrick : Jotnar, niet te verwarren met de Nederlandse act Jötnar, is een in 2008 opgericht Spaans vijftal dat als meest noemenswaardige feit het behalen van de finale van de Wacken Open Air Metal Battle 2011 heeft staan. Daarnaast werd een wedstrijd onder de naam 'Chocolatex Live 2010' gewonnen; mij zegt die naam helemaal niets, maar het leverde de band wel een opname van een videoclip op. Of het deze videoclip is geweest die de interesse van Coroner Records heeft getrokken, weet ik niet: feit is dat het debuutalbum 'Giant' via deze maatschappij wordt uitgebracht.

Waarom ervoor gekozen is om het album te beperken tot vijf tracks met een speeltijd van iets meer dan twintig minuten ontgaat me. Ik durf dan ook nauwelijks van een volledige CD te spreken. Hoe dan ook: eens kijken wat het vijftal te bieden heeft. 'Giant' herbergt vijf tracks die stuk voor stuk muzikaal naadloos aansluiten bij bands als In Flames, Raunchy, Soilwork. En dus zijn zaken als een combinatie van agressieve ritmes en zeer uitgesproken melodieën, pakkende refreinen en een bijtende zang elementen waarvan je op voorhand weet dat je ze tegen zult komen. En hoewel dat enerzijds de kracht is van tracks als 'Perfect Lie' en 'Never Fall Silent', is het meteen ook de zwakke plek van 'Giant'. De herkenning bij het beluisteren is dusdanig groot dat het déjà-vu gevoel de volle lengte de overhand blijft hebben.

Ondanks ook maar één moment tot een bedenkelijk niveau te zakken, is dit 'Giant' ook geen één moment opvallend, uitzonderlijk, boeiend, aantrekkelijk of wat dan ook. De omnivoren van melodieuze death metal kunnen hier vast nog wel wat mee, maar voor mijzelf zal de uiterste houdbaarheidsdatum van 'Giant' snel verstreken zijn.