Pharaoh - After The Fire

Pharaoh - After The Fire

Label : Cruz Del Sur Music | Archiveer onder

Horst : Deze band is het Heavy Metal project van een aantal Amerikaanse heren waarvan zanger Tim Aymar wellicht wel de bekendste is, vanwege zijn werk met Control Denied. Verder zijn van de partij drummer Chris 'The Hammer' Black (Dawnbringer), bassist Chris Kerns en gitarist Matt Johnson. Gezamenlijk hebben ze - wegens de diverse drukke priv agenda's - ongeveer drie jaar aan dit debuut gesleuteld. Oorspronkelijk zou de plaat uitgebracht worden door het Argentijnse Icarus label, maar de landgenoten van onze toekomstige Hare Mayonaise raakten inactief vanwege de economische recessie in het land van de super steaks. In 2002 echter bleek het Italiaanse Cruz Del Sur label wel interesse te hebben voor de opnames, een deal was snel getekend en nu, ruim een half jaar later, ligt het uiteindelijke resultaat in de winkel.

Drie jaar lang aan een plaat sleutelenhet is eigenlijk te gek voor woorden, zeker in dit geval. Ik maak me er in ieder geval sterk voor dat hetzelfde resultaat wat ik nu hoor ook bereikt was als men gewoon even een maandje had uitgetrokken voor studio bezoek. En dat bedoel ik dus niet negatief, want 'After The Fire' is namelijk een prima Heavy Metal plaat geworden met alles erop en er aan. Goed en afwisselend spel waar het enthousiasme van af druipt, lekker gitaar werk, composities die je doen denken aan het werk van bands als Iron Maiden en Iced Earth plus een prima productie. Het grote pluspunt van de band is echter zanger Tim Aymar. De man beschikt namelijk over een prima strot met een behoorlijk bereik, die me verdacht veel doet denken aan de stem van voormalig MSG zanger Gary Barden. Als ik niet beter had geweten zou ik bijna gedacht hebben dat Gary op zijn ouwe dag nog eens een vette Metal plaat uit de mouw had geschud. Want dat is 'After The Fire', gewoon lekkere Heavy Metal met de voetjes in de eerste helft van de jaren 80, zonder pretenties of andere overbodige vernieuwingsdrang. Mocht je iets hebben met erkende grootheden als Maiden en Iced Earth, maar ook een band als Wolf te gek vinden dan kan je dit met een gerust hart aanschaffen.