Lita Ford - Living Like A Runaway

Lita Ford - Living Like A Runaway

Label : Steamhammer/SPV | Archiveer onder hardrock / aor

Sjak : Na de in 1994 verschenen studio-plaat 'Black' werd het een hele tijd angstvallig stil rondom de blonde stoot Lita Ford, daar ze zich full-time aan het moederschap wilde gaan wijden. In 2000 werd de live-plaat 'Greatest Hits Live' nog uitgebracht, maar het zou tot 2009 duren voordat er een nieuw studio-album in de vorm van 'Wicked Wonderland' verscheen. Daar deze plaat nogal wat moderne invloeden vertoonde, konden we hier zeker niet spreken van een geslaagde terugkeer aan het hardrockfront. Dat had met name te maken met de invloed van Lita's toenmalige man Jim Gillette die compositorisch nogal een grote stempel op 'Wicked Wonderland' drukte en dat kwam het eindresultaat nu niet bepaald ten goede.

Met haar nieuwste werkje 'Living Like A Runaway' neemt Lita op een juiste manier wraak op de 'Wicked Wonderland' mislukking en laat ze weer fraaie muziek horen zoals ze die ten tijde van 'Out For Blood' (uit 1983), 'Dancin' On The Edge' (uit 1984) en (vooral) 'Lita' (uit 1988) maakte. Zowel muzikaal als privé heeft Lita inmiddels afscheid genomen van Jim Gillette en heeft ze de samenwerking gezocht met Gary Hoey en Michael Dan Ehmig en dat blijkt een erg goede zet te zijn geweest. Nummers zoals het grotendeels akoestische 'Mother', 'The Mask', 'Love 2 Hate U' en 'Living Like A Runaway' zijn gewoonweg erg sterke melodieuze rock/A.O.R.-deuntjes, die mede door de herkenbare refreinen en het fraaie zangwerk van mevrouw Ford erg lekker klinken. Ook het door Nikki Sixx geschreven 'A Song To Slit Your Wrist By' is een prima nummer en behoort zeker één van de betere songs op dit album. Tekstueel heeft Lita met name de (v)echtscheiding van Jim Gillette als inspiratiebron gebruikt en dat heeft er voor gezorgd dat ze zich als privé-persoon behoorlijk blootgeeft op 'Living Like A Runaway'. De plaat heeft zeker niet de kwaliteit van haar beste produktie 'Lita', maar doet me in ieder geval de nare smaak van het gedrocht 'Wicked Wonderland' helemaal vergeten. Als Lita zich weer volledig gaat inzetten voor haar muzikale carriere, kunnen we van haar nog heel wat moois verwachten in de toekomst. 'Living Like A Runaway' is me in ieder geval al prima bevallen!