Sabaton - Carolus Rex

Sabaton - Carolus Rex

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder heavy / power metal

Wilco : De tank komt de hoek om rijden. Speurend naar de vijand draait de loop van het geschut met onheilspellend gekraak rond. Hij stopt. Het is stil. BOEM! Een droge knal schrikt iedereen wakker. Uit de rook, het stof, het vuur en het puin wordt langzaam de ellende zichtbaar. De tank staat er onbewogen bij en rolt door, op zoek naar een volgend doel…

En dat doel bent u, argeloze luisteraar. De granaat die u zal treffen heet 'Carolus Rex' en de tank heet Sabaton. Jawel, het is alweer twee jaar geleden sinds 'Coat Of Arms' en dus is het tijd voor het nieuwe album van onze soldaten uit Zweden. Het laatste in deze bezetting omdat alleen zanger Joakim en bassist Pär nog over zijn. Wat dat voor het erg kenmerkende geluid van de band betekent zal de toekomst uitwijzen. Dit album kent gelukkig nog alle Sabaton elementen die we al jaren graag horen. Pompeuze, eenvoudige, lompe power metal met als onderwerp oorlog. Waar voorganger 'Coat Of Arms' harder was dan het voorgaande werk is dit album meer ingetogen; het tempo is lager en het is minder 'in your face'. Het epische overheerst het directe. Dat is jammer, het brutere werk beviel me namelijk prima. Dit album heeft een behoorlijk kazig karakter. Zo is 'A Lifetime Of War' echt een inhaker vanjewelste. Opener 'The Lion From The North' knalt dan wel weer als een traditionele Sabaton song. Maar over het geheel kan je zeggen dat men het wat kalmer aan doet en dat sfeer en gevoel meer op de voorgrond zijn komen de staan. Een ander verschil is dat er op dit album wel meer gesoleerd wordt en dat dit ook beter is dan op voorgaande albums. Waar de band echt een sprong vooruit mee heeft gemaakt is het gebruik van het vele koorwerk. In bijvoorbeeld 'The Carolean's Prayer' zorgt dat voor een onwijs pompeus, episch geluid. Wel heel erg prachtig overigens. Ook lijken de vocale melodieën, met name in de coupletten, beter uitgewerkt en zijn deze onderhoudender. De refreinen zijn ook nog steeds sterk, onderhoudend en schreeuwen erom om mee te blèren. En ook hier heb ik het idee dat hier meer aandacht aan besteed is. Zanger Joakim kan nog steeds niet zingen en weer stoort het niet. Dat is toch wel een prestatie waar we mede de koren voor te danken hebben.

Eerlijk gezegd was ik na één maal luisteren teleurgesteld. De impact die de vorige albums achter lieten was niet aanwezig. Na meerdere malen luisteren kwamen de melodieën echter tot volle wasdom. Na nog meer luisteren blijkt dit toch weer een sterke CD te zijn. Deze komt echter niet als een moker aan, maar moet groeien als een infectie waardoor je uiteindelijk toch geveld wordt. Lompheid, directheid hebben deels plaats moeten maken voor betere melodieën, doordachtheid en subtiliteit, relatief dan. Het is natuurlijk nog steeds Sabaton en het is daarom nog steeds tamelijk lompe power metal. Uiteindelijk is dit weer een sterk album geworden waarin de groei van de band duidelijk hoorbaar is. Wel mis ik de echte power in enkele nummers en mis ik echte knallers als 'Art Of War' of 'Screaming Eagles'.

Luistertips: 'Gott Mit Uns', '1648' en 'The Carolean's Prayer'. Het album wordt overigens zowel in het Zweeds en in het Engels op de markt gebracht. We kunnen weer twee jaar vooruit.