Sience Of Disorder - Heart, Blood and Tears…

Label : Ultimhate Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Wilco : Uit Zwitserland komt meer dan alleen kaas en horloges, maar dat wisten we al langer. Eerder was deze band bekend onder de naam Soulless en nu probeert men het onder Science Of Disorder. Men komt onder andere voort uit bands met een aardige staat van dienst zoals Sybreed, Chimaira, Dying Fetus, en Daath. Zelf noemen ze het 'scandinavian metal with hxc'. Kijk, dan weet je tenminste meteen wat je in huis haalt. Ik zelf zou het echter toch wat willen specificeren in technische, brute, melodieuze death metal met vooral een Amerikaanse inslag.

Dit 'Heart, Blood And Tears' is het tweede echte album van deze band. De gerenommeerde namen in de death metal komen allemaal voorbij, maar denk ook aan een band als Pantera. In feite is dit zeer behoorlijk, ware het niet dat men bewust hardcore invloeden in de muziek verwerkt heeft, om meer adrenaline toe te voegen zegt men. Dat had men beter niet kunnen doen, want deze passages helpen de verder erg sterke nummers volkomen om zeep. Vooral 'Cut Throat' en 'Dead Walking Son' zijn hierdoor het aanhoren nauwelijks waard. Men past namelijk ook de vocalen aan, en die zijn gewoon beroerd in de hardcore passages. Wanneer men zich richt op de pure death metal is men echt heel goed op dreef. Voorbeeld daarvan is het klassenummer 'Tale For Children'. Tijdens de death metal passages is heel goed hoorbaar dat deze jongens veel ervaring hebben en weten hoe ze een goeie brute death metal song neer moeten zetten ('Lullaby'). Vooral op instrumentaal vlak is er veel te genieten ('Versus'). Eeuwig zonde van de hardcore toevoegingen… Er moet mij ook nog van het hart dat de teksten echt te slecht voor woorden zijn, zowel grammaticaal als inhoudelijk. De productie is gedaan door Tue Madsen, dus een beestachtig geluid is wel weer een garantie.