Shadow Gallery - Legacy

Shadow Gallery - Legacy

Label : Magna Carta | Archiveer onder

Jack The Jester : Dit is de vierde Cd van de prog band Shadow Gallery en het is er weer eentje om in te lijsten. Alle facetten die de band kenmerken zijn aanwezig. Duidelijke gepassioneerde zang, mooie lange instrumentale tussenstukken, huilende gitaren, live ingespeelde violen (en ja, het verschil met een sample hoor je), close-harmony zang, een lekker leunend basje en een trommelaar die ruimtes weet te vullen zonder al te nadrukkelijk aanwezig te zijn. Zes nummers staan er op dit exemplaar, dat lijkt kort maar met een gemiddelde van 7 minuten per nummer, met een uitschieter naar 13 minuten ('Cliffhanger 2') en ruim 31 minuten voor 'First Light' is de plaat toch lekker gevuld. Als ik de muziekstijl moet beschrijven van de band dan is het eerste wat me te binnen schiet "Dream Theater kloon", en ik denk dat de heren dit als een compliment mogen en zullen beschouwen. De stem van vocalist Mike Baker lijkt uiteraard niet op de markante uithalen van James LaBrie, maar de gitaar licks en trommelwerk hebben wel degelijk DT aspiraties. Leuk detail is ook dat de heer LaBrie op de vorige CD 'Tyranny' het nummer 'I Believe' met zijn vocalen heeft verrijkt. De keyboard geluiden van Chris Ingles en multi-instrumentalist Gary Wehrkamp zijn goed gekozen en geven meerwaarde aan de productie. Op 'Colors' na zijn alle songteksten neergepend door Carl Cadden-James die zijn inkt ook al had geschonken aan de vorige 3 albums. De band speelt op alle cd's in dezelfde bezetting en dat werpt zijn vruchten af, je kan merken dat ze goed op elkaar zijn ingespeeld en daardoor een ander ook ruimte gunnen. Samenvattend is dit voor de progfanaten een aanrader.