Draugr - De Ferro Italico

Draugr - De Ferro Italico

Label : | Archiveer onder black metal

Nima : Draugr wist mij in 2006 bijzonder aangenaam te verassen het hun debuut, 'Nocturnal Pagan Supremacy'. Met drie leden van het Italiaanse black metal geweldenaren Sturmkaiser in gelederen, leverde Draugr op dat album extreme black metal gecombineerd met puike folk metal, en wist daarmee in tegenstelling tot de meeste collegae een goede balans tussen de twee genres te vinden. Al had black metal echter wel de bovenhand op dat album.

Op de tweede langspeler, die aanvankelijk in 2011 in eigen beheer werd uitgebracht, gaan de heren verder waar het debuut ophield. Alleen dit keer is alles naar een hoger niveau getild en de band heeft zich op alle fronten overtroffen. De basis is nog altijd extreme black metal, die mij voornamelijk doet denken aan Cradle Of Filth ten tijde van het fantastische 'Dusk And Her Embrace' en 'Cruelty And The Beast'. Dat heeft niet alleen te maken met de helse krijsen van Augur Svantir, die op deze plaat nog meer vergelijkingen met Dani Filth toont, maar ook de sfeer en het gitaargeluid doet me erg denken aan de Britse giganten.

De folk elementen hebben op 'De Ferro Italico' echter meer ruimte gekregen dan op het debuut en hebben hier min of meer de opperhand. Dat is de muziek zeker te goede gekomen. Hierdoor klinkt de muziek namelijk niet alleen afwisselender, maar men heeft zich ook beter kunnen onderscheiden van Sturmkaiser. De keyboards spelen ook een belangrijkere rol, en hoewel deze niet dominant aanwezig zijn zorgen ze voor een duister, heldhaftig en ietwat onheilspellende en oorlogszuchtige sfeer. De folk deunen klinken hier en daar wel erg vrolijk, maar storend vind ik dat niet en bovendien maakt men dat goed met agressieve black metal stukken. Het album klinkt dan ook geen moment zoetsappig, wat bij dit soort muziek snel het geval kan zijn. Black en folk metal zijn dan ook nog beter gebalanceerd dan op het debuut en de muziek klinkt afwisselender en spannender dan voorheen. Bovendien zitten de nummers vol met details waardoor de plaat zelfs na meerdere luisterbeurten voor nieuwe ontdekkingen zorgt en ondanks de speeltijd van een uur zakt de muziek geen moment in. Ondanks de vele details en "chaotischeā€¯ songstructuren is het album echter op eerste gehoor al pakkend. Tot slot is de productie veel sterker uitgevallen, waarbij veel oog is geweest voor de details en alle instrumenten goed gebalanceerd zijn in de mix. Hoewel de plaat een heldere en krachtige sound heeft meegekregen klinkt het geheel gelukkig niet te digitaal of overgeproduceerd.

Om een idee te krijgen van hoe de band klinkt moet je denken aan een combinatie van bands zoals Cradle Of Filth, latere Immortal, Thyrfing, Finntroll, Eluveitie, Sturmkaiser, Stormlord, oude Hecate Enthroned en soortgelijke artiesten. Voeg daar een heldhaftige, epische sfeer aan toe en je krijgt ongeveer een idee van wat je van 'De Ferror Italico' kunt verwachten. Fans van extreme, sfeervolle black en folk metal moeten dit album zeker eens gaan beluisteren. Erg goed!