Blood Mortized - The Key To A Black Heart

Label : F.D.A. Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Sicktus : Na een titelloze debuutplaat en een mini-CD ('Bestial' is 'The Key To A Black Heart' de derde officiële release van het Zweedse Blood Mortized. Waar collega Marcel H. zich bij de vorige release nogal ergerde aan het (drum)geluid, kan ik vaststellen dat dit op 'The Key To A Black Heart' met sprongen vooruit is gegaan. Ik vind wel dat op deze release de lagere regionen van de vocalen er soms wat ondankbaar vanaf komen, zoals op het tragere 'Only Blood Can Tell', dat sowieso kwa zang wat mij betreft niet tot de beste nummers op 'The Key To A Black Heart' behoort. Afijn, kniesoren werk dus, qua sound.

De meeste nummers zijn geschreven door Anders Biazzi, die onder de naam Anders Hansson de begindagen van Amon Amarth meemaakte als gitarist (tot en met debuutalbum 'One Sent From The Golden Hall') en als we toch met 'namedropping' bezig zijn: Rick Rozz, bekend van Massacre en de begindagen van Death, komt op twee nummers een jengel aan de solostengel geven. Mooi. Muzikaal dan? Tja, Zweeds, ouweschool, death. U kent het recept: een Boss Heavy Metal pedaaltje op max voor de gitaar, groovende bass, lompe drums, vooral midtempo, af en toe een lekker versnellinkje omhoog, soms wat leunen richting de doom, lage grunt eroverheen, hier en daar een screampje en gáán met die groovende deathbanaan.

De eindscore wordt in dit soort gevallen dan ook meer bepaalt door pakkendheid, uitvoering en algehele indruk die een plaat achterlaat dan of iets 'origineel' is of niet. En, heel simpel, Blood Mortized mag dan zo origineel zijn als een online gekochte posterversie van Edvard Munch's 'De Schreeuw', maar het is wel erg lekker. Denk vooral aan Unleashed, Dismember en - vooruit - oude Amon Amarth. Prima plaatje!