Sceptic - Pathetic Being

Sceptic - Pathetic Being

Label : | Archiveer onder

Horst : Waar is toch de tijd gebleven dat er nog hard werd gelachen om alles wat er uit het Oostblok vandaan kwam? Juist, die tijd is geweest, verdwenen met de Muur en alle andere beperkingen die de toenmalige regimes hun bevolking oplegden. In die goeie ouwe tijd waren er genoeg liefhebbers van de zware metalen in het Oostblok te vinden, maar bij gebrek aan goede studio's, instrumenten en een gezond clubcircuit (was alleen maar slecht voor de communistische moraal) was het bijzonder moeilijk om iets fatsoenlijks op band/plaat/CD te knallen, en wat er door de grenzen heen wist te komen was meestal niet om aan te horen. Maar zie hoe de tijden veranderen, en na aanvankelijk slaafs navolger te zijn geweest van door westerlingen gezette trends laten bands uit het voormalig Oostblok zich steeds meer gelden, onder aanvoering van het Poolse Vader, ondertussen uitgegroeid tot één van de populairste Death Metal bands ter wereld. Een andere band uit Polen is Sceptic, een relatieve nieuwkomer, die met 'Pathetic Being' zijn tweede CD aflevert. Nu is deze band in het land van herkomst al redelijk bekend, wat mede komt door een aantal tours die ze met Vader hebben gedaan, maar nu moet je niet denken dat Sceptic muzikaal lijkt op hun oudere collega's. Neen, al bij de eerste seconden van 'Ancient Portal' (het openingsnummer na de intro) was al heel duidelijk in wiens keuken de heren van Sceptic hadden gekeken: Death. Om precies te zijn de Death van de latere jaren negentig, wat betekent nummers vol tempowisselingen, eigenzinnige loopjes, vette thrashriffs, ingetogen stukken, technisch allemaal verzorgd, maar vooral lekker hard. Het feit dat de stem van zanger Michal Skotniczy behoorlijk lijkt op die van 'Evil Chuck' is eigenlijk alleen maar een pré (als je Death-like muziek hoort wil je ook die stem, nietwaar?). Daarnaast grunt het heerschap hier en daar ook nog wat weg, maar dat heeft absoluut geen dominerende rol. Naast de Death invloeden claimen de heren ook beïnvloed te zijn door bands als Pestilence, Atheist en Cynic, en ik moet zeggen dat ze daarmee de plank zeker niet misslaan. De schijf telt 10 kloeke nummers, waarbij de intro slechts een rustige inleiding is van het komende geweld, en buiten acht tracks van eigen makelij treffen we ook nog een cover aan. Nu had ik eigenlijk een Death nummer verwacht, maar dat zou er misschien te dik bovenop liggen, we worden nu verrast met Sceptic's interpretatie van 'Arctic Crypt', een nummer van Nocturnus (van het album 'Thresholds'). Al met al een zeer degelijk schijfje van deze Poolse mannen, die met 45 minuten ook nog eens een knappe lengte heeft (maar stiekem toch te kort hahaha). Er is weliswaar nog geen sprake van een eigen gezicht, maar dat kan altijd nog komen, een band om in de gaten te houden dus.