Zardens - Breeding The Dark

Zardens - Breeding The Dark

Label : Ultimhate Records | Archiveer onder black metal

Sicktus : Zardens komt uit België, bestaat sinds 2008 en vergelijkt zich in haar bio met ondermeer Dissection. Mja. Eén probleem: dat niveau (ik vergeet voor het gemak de post-gevangenis periode van meneer Nödtveidt maar even) haal je dus zelden en ook Zardens is daarin geen uitzondering. Het klopt dat de muziek van de twee heren (aangevuld met sessie drummer) flink is beïnvloedt door Dissection (met name 'Somberlain') en er is wellicht ook wel wat vroeg werk van Dawn ('Nar Solen Gar Niber For Evogher') terug te horen, of wat vlagen Necrophobic. Afijn, U snapt het principe, Zweedse black/death uit midden jaren negentig is waar de inspiratie voornamelijk gehaald wordt door het creatieve duo Warnacht (gitaar, bas) en Pascal Moraux (zang, gitaar, bas, toetsen).

Sterke punten zijn het volle gitaargeluid, de balans tussen melodie en power en ook de zang van Pascal Moraux mag er zeker zijn! Minder is dat de episch aangezette stukken nog wat te geforceerd klinken en teveel 'leentjebuur' spelen bij de genoemde voorbeelden en dat de melodie lijnen af en toe net een tikje dissonant zijn op een manier waarvan ik me niet kan voorstellen dat dat ook echt de bedoeling was. Ook staan er met nummers als 'The Nightspirit' teveel fillers op 'Breeding The Dark', dat vooral een sterke eerste helft kent. Een ruime drie kwartier krijgen we een tamelijk solide mix van Scandinavische jaren negentig black/death voor de kiezen en het moet gezegd, Zardens weet het heel aardig te brengen. Nou nog iets meer een eigen smoelwerk.