Teramaze - AnhedoniA

Teramaze - AnhedoniA

Label : Nightmare | Archiveer onder prog / sympho metal

Patrick : Soms maken bands en/of hun platenmaatschappijen het je niet makkelijk met hun eigen beschrijving. Neem nou het Australische Teramaze. Met het label thrash, dat hen door de platenmaatschappij in de biografie wordt gegeven, word ik op hun nieuwe album 'AnhedoniA' op het verkeerde been gezet. Sterker nog: toen ik de eerste klanken van de promo voorbij hoorde komen, was ik ervan overtuigd dat ik het verkeerde schijfje had ontvangen. Wat ik hoorde had weinig met thrash metal te maken; progressieve, melodieuze metal was wat er vooral voorbij kwam. Na het in zijn geheel beluisteren van het album blijken de thrash metal elementen inderdaad flinterdun en ook de groove metal waarover gerept wordt, is nou niet overdadig aanwezig. Nee, bij deze band denk ik eerder aan termen als modern, op zoek naar vernieuwing, melodieus, sfeerrijk en subtiel.

Welke label je ook op de muziek van het Australische vijftal mag plakken; dat wat Teramaze brengt, weet te imponeren. Op de elf tracks, de promo bevat ook de bonus track 'Ever Enhancing II', kom je progressieve, technische elementen tegen, maar ook toegankelijke melodie├źn en harmonie├źn. De band klinkt helder en open, maar weet er overal een scherp randje aan te houden. De afwisseling binnen de tracks en tussen de tracks onderling is groot. Dan weer ligt de nadruk op het zware ('Without Red Hands'), dan weer op het progressieve ('Where The Dead Grown', 'Fear Of The Unknown') of ingetogenere ('Machine'). Het gitaarwerk doet op momenten denken aan dat van Jeff Loomis (ex-Nevermore) en alle tracks worden gedragen door de melodieuze stem van Brett Rerekura, die af en toe lichtjes doet denken aan Sebastian Bach (ex-Skid Row). Neem wel even de tijd om het laag voor laag tot je door te laten dringen, maar dan zal je snel inzien dat 'Anhedonia', 'Proverb Le Jame' of 'Egostatic' ware pareltjes zijn.

Het muzikale label van deze band mag dan niet kloppen, dat kan niet gezegd worden van het album. 'AnhedoniA' is een album dat door liefhebbers van progressieve, moderne metal als Anubis Gate, Epysode, Myrath en in iets mindere mate bands als Karnivool zeer gewaardeerd zal worden.