Racer X - Getting Heavier

Racer X - Getting Heavier

Label : Mascot Records | Archiveer onder

Richard V. : Racer X is typisch zo'n band waarvan je je afvraagt waarom ze nog steeds bestaan. De band is al 18 jaar actief maar nooit doorgebroken en waarschijnlijk zal dat ook niet gebeuren. Daarvoor is de muziek gewoonweg te matig. Dat lijken de muzikanten ook te beseffen want Racer X is tegenwoordig meer een hobbyproject dan een echte band. In het dagelijks leven verdienen ze hun brood bij bekendere en (vaak) betere bands.Paul Gilbert maakte jarenlang deel uit van Mr. Big, Scott Travis drumt bij Judas Priest, zanger Jeff Martin was ooit drummer (!) bij Badlands en John Alderete baste bij Joe Satriani en andere gitaristen.

De kwaliteit van deze bands wordt echter nooit gevenaard. Dat was eigenlijk al zo bij het debuut en alle cd's die daarna verschenen. In het begin werden ze vaak vergeleken met Van Halen, maar dat niveau hebben ze nog nooit gehaald. Waar Van Halen virtuositeit koppelt aan goede nummers, humor en souplesse, klinkt Racer X gehaast en geforceerd. Vooral de ritmesectie wijkt af. Waar Alex van Halen en Michael Anthony zorgen voor invulling, zijn Travis en Alderete prominent aanwezig en voortdurend bezig het tempo op te jagen.

"Getting Heavier is dan ook een slappe CD. Natuurlijk zijn er hier en daar fraaie riffs of leuke solo's te bespeuren, maar er blijft niets hangen. De melodielijnen zijn clich of gewoon matig. Middelmaat is troef met als dieptepunten de door Jeff Martin geschreven nummers. "Lucifer's Hammer, "Bucket of Rocks en "Everything's Everything zijn stuk voor stuk gewoon slecht. Als ik de moed al lang heb opgegeven komt er toch nog een leuk nummer voorbij. "Endless heet het enige nummer waar de band een fatsoenlijk stukje muziek aflevert. Een op de twaalf.

Meest opvallend naast de matige zang is de doffe productie. Een blik op de hoes leert dat Paul Gilbert de cd heeft geproduceerd. Met de huidige techniek moet hij wel bewust voor deze doffe sound hebben gekozen. Eens te meer een bewijs dat iedere band een kritische, onafhankelijk producer nodig heeft.