Devin Townsend Band - Accelerated Evolution

Label : Inside Out | Archiveer onder

Selim : Tja, wat zal ik nu eens schrijven over de nieuwe van Devy? Dat hij zo goed geproduceert is? Of dat hij zo goed uitgevoerd is? Door muzikanten die stuk voor stuk de grillen van Devin perfect aanvoelen? Dat ik een groot fan van Strapping Young Lad ben en daarom gruwelijk benieuwd was naar deze schijf? Of zal ik gewoon schrijven dat ik dit gewoon een saaie cd vind en dat wat mij betreft de verwachtingen niet ingelost worden?

Zo strak, vet, overweldigend en heavy als de laatste van Strapping was zo saai, lijzig, ongeinspireerd en overbodig vind ik "Accelerated Evolution”. Het is album is denk ik het best te omschrijven als (wederom) een "light” versie van Strapping. Een vrij mainstream klinkende en ditto gecomponeerde Rock plaat met een Metal sausje. Heel af en toe zitten er wat zwaardere riffs en zanglijnen in de nummers die het geheel wat ballen geven maar over het algemeen is het allemaal net wat te luchtig voor mij. Met luchtig bedoel ik dat er geen echte riffs op de plaat staan maar heel veel open akkoordenschema's die maar door blijven jengelen.

Het lijk wel of er bewust metal invloeden gemeden zijn om het "alternatiever” te maken. Het grootste euvel van deze plaat vind ik het feit dat de zang de hele tijd zo ingetogen is. Ik vind Devin het sterkst als hij vanuit zijn tenen zijn ongenoegen aan de wereld mededeelt. En de momenten op deze plaat waar dit gebeurt zijn dan ook meteen lekker om te luisteren. De rest van de tijd zingt hij, en ik quote hier even een huisgenoot: "Alsof hij zijn teddybeer liefdevol in slaap probeert te zingen”. Nou had ik met "Ocean Machine” ongeveer het zelfde probleem dus er zullen waarschijnlijk ontzettend veel mensen zijn die dit juist een vette plaat gaan vinden maar mij kan het helaas niet zo bekoren.