After Forever - Decipher

After Forever - Decipher

Label : Transmission Records | Archiveer onder gothic metal

Release type: Re-release

Michiel B. : Èind 2001 verscheen het tweede album 'Decipher' van het van oorsprong Limburgse After Forever. De nog jonge band debuteerde een jaar eerder zeer verdienstelijk met 'Prison Of Desire', maakte de band faam op diverse grotere festivals en dus waren de verwachtingen voor opvolger 'Decipher' hooggespannen. Er wordt gesteld dat het tweede album van een band cruciaal is voor het verdere verloop van hun carriere. Bij de After Forever was dit niet anders. We gaan terug naar 2001 en ik deel graag met u wat ik er destijds over te zeggen had. Het is nu bijna elf jaar later maar het lijkt alsof er een half mensenleven tussen gelegen heeft. Ik kan mezelf op de borst kloppen dat al mijn eerder gedane voorspellingen zijn uitgekomen maar dat had iedereen met een beetje verstand van muziek wel op zijn klompen kunnen aanvoelen.

Bijna elf jaar na dato heeft hun toenmalig label Transmission Records (in een nieuwe hoedanigheid onder de naam Centertainment) deze kraker van jewelste opnieuw uitgebracht, en hoe! Net als bij 'Prison Of Desire' is nu ook 'Decipher' verschenen in een dubbel cd digipack met daarop zo'n beetje al het materiaal wat er ten tijde van de release is opgenomen, ditmaal voorzien van liner notes van gitarist Sander Gommans, inclusief smileys. En dat "zo'n beetje al het materiaal” mag hierin dusdanig letterlijk opgevat worden dat naast de album tracks niet alleen de B-kantjes (zo was ik 'For The Time Being' of de Queen-cover 'Who Wants To Live Forever' - welke eigenlijk meer aan Arjen Lucassen is toe te schrijven - alweer bijna vergeten) erop staan maar dat je dan nummers als 'Monolith Of Doubt' en 'Imperfect Tenses' (waarbij de versie met Damien Wilson absoluut overbodig is in mijn ogen) in vier verschillende uitvoeringen krijgt, is dan ook misschien net een klein beetje te veel van het goede.

Op de tweede cd, welke de ondertitel 'The Sessions' draagt, staan de ruwe versies van de nummers voordat de band ermee de studio in trok om ze digitaal te vereeuwigen. Het contrast met de uiteindelijke versies is in een aantal gevallen behoorlijk groot te noemen: daar waar in de pre-productie- en oefenruimteversies vaak een simpel keyboardlijntje voor de strijkers zorgde, is dit in de studio later geevolueerd tot de bombast die we later op cd kregen voorgeschoteld. Daarbij is (na al die jaren nog steeds) mijn persoonlijke favoriet 'Imperfect Tenses' wellicht het mooiste voorbeeld aangezien daar Floor zowel de vrouwelijke als mannelijke zanglijn voor rekening neemt, zij het gewoon in één take. De plank van Transmission/Centertainment zal nu wel aardig leeg zijn inmiddels. Ik durf niet te voorspellen of 'Invisible Circles'/'Exordium' een soortgelijke behandeling nog zal ondergaan maar je weet het maar nooit nu ook recentelijk Arjen Lucassen's 'Ambeon' op een soortgelijke wijze door de lieden is afgestoft, opgepoetst en rijkelijk verpakt, voorzien van een nieuwe cover opnieuw is uitgegeven.

Het verhaal van de band mag verder bekend zijn: After Forever brak met 'Decipher' definitief door, oprichter Mark Jansen werd uit de band ontslagen en richtte daarop Epica op, Bas Maas nam zijn plaats in, After Forever nam afscheid van de symfonische muziek middels 'Invisible Circles'/'Exordium', lijfde toetsenist Joost v/d Broek in en maakte nog twee albums alvorens de band wegens een burn-out van gitarist Sander Gommans een jaar aan de kant stond en vervolgens tot de conclusie kwam dat het eigenlijk wel welletjes geweest was. Eenieder ging zijns weegs: zangeres Floor Jansen richtte ReVamp op en bracht hiermee tot zover enkel een self-titled debuurtalbum uit. Sander Gommans schreef in zijn eigen studio alle frustraties van zich af wat leidde tot het spijkerharde 'System Overload' van zijn project HDK. Joost v/d Broek legde zich verder toe op het arrangeren en van het resultaat daarvan konden we tot tweemaal toe genieten tijdens de Christmas Metal Symphony in 2008 en een jaar later. Bassist Luuk van Gerwen deed het, mede door een maatschappelijke carriere en doordat hij vader geworden is, wat rustiger aan in kleinere bands zoals Cardamon, Xystus en coverband Masters Of Rock alwaar drummer Andre Borgman de gitaar hanteert. Mark's vervanger Bas Maas tenslotte is als podiumbeest helemaal op zijn plaats als vaste gitarist van Doro en momenteel tourt hij door Europa als snarenplukker bij Delain.

De enige vraag die mij nog rest: wat is er tegenwoordig van toenmalig AF-toetsenist Lando van Gils geworden? Zij die het weten (of Lando zou dit zelf moeten lezen) mogen het ons melden.