Birth Of Joy - Life In Babalou

Birth Of Joy - Life In Babalou

Label : Suburban | Archiveer onder hardrock / aor

Evil Dr. Smith : Ja zeg! Wat is deze band goed! Het is retro als de neten, de drums klinken als een rommelig pak natte kranten, de hammond giert overal dwars doorheen, de zanger kan eigenlijk niet zingen, azijnzeikers zullen hun geluid afdoen als The Doors-go-sixties-punk wannabees, maar toch klopt het plaatje helemaal. De muziek genereert bij mij een opwinding dat ik met een adrenaline-overkill sta te stuiteren in de woonkamer. Wat mooi dat (ex-)studenten van de Herman Brood Academie niet worden gekeurslijfd in slappe, amechtig prefab-pop, maar hun rockroots ten volle laten gloriƫren. Mag ik hier een lans breken voor (ex-studenten van) deze Adacemie? Want het is namelijk niet voor het eerst. Maar voor zover ik weet wel het best, want dit Birth Of Joy belichaamt he-le-maal aan mijn wensen en verwachtingen voor een geslaagde herhalingsoefening van het opwindende geluid van de late jaren zestig. Zanger Kevin Stunnenberg klinkt als Jim Morrison, maar dan in een garagerockband als The Sonics. Zijn stemgeluid past perfect in het geheel. De riffs, de melodieƫn, de drive, de hammond, de energie, het enthousiasme, de opwinding: ja, deze band heeft het! Elk nummer heeft iets magisch, maar voor de meeste opwinding zorgt toch 'Know Where To Run', en dan vooral halverwege als de open gitaarriff gezelschap krijgt van een rollende drumfill: godverdomme kicke! Verder geen gelul, ga gewoon deze band kopen en kijken. Liefhebbers van DeWolff en Wolfmother hebben weer een VERPLICHT nieuwe favoriete band.