Rakoth - Jabberworks

Rakoth - Jabberworks

Label : Code 666 | Archiveer onder

Evil Dr. Smith : Hier volgt een opdracht: Bundel de krachten van Skyclad, In Extremo en Haggard (folk meets metal), Therion, Rhapsody en Bal-Sagoth (metal met een orkest(raal geluid)), Emperor, Satyricon en Peccatum (gevarieerde hogekunst black metal), Sieges Even, Pan-Thy-Monium en Aghora (compositorische progressiviteit) tot één enkele band. Kan dat? Ja, dat kan! En bovenal: het mag niet geforceerd en als gekunsteld geknutsel klinken, hooguit een paar draaibeurten om de muziek tot je te laten inwerken en het resultaat moet een prachtige, zeldzaam mooie cd zijn. Ja dáág, een onmogelijke en onzinnige opgave zal je natuurlijk zeggen! Welnu, dat geeft ook verder helemaal niks, want ik kan je vertellen: het is namelijk al gedaan! De muziekgenieën noemen zichzelf Rakoth en hebben met z'n driekes in een keer het metal onderontwikkelingsland Rusland op de metalkaart zet! Ze hadden al eerder een plaat uitgebracht die ik ondanks alle lovende kritieken toen niet heb aangeschaft ('Planeshift' 1999) en daar heb ik nu vet spijt van! Ik had dus al anderhalf jaar langer van Rakoth kunnen genieten. De muziek op deze cd hebben ze de afgelopen 4 jaren geschreven en zijn al grotendeels op voorgaande demo's verschenen, maar zijn deze keer opnieuw opgenomen in samenwerking met een heus orkest. Prachtige nummers als 'Dying Realy', 'Story Of The Nameless' en 'Brightless' kunnen eindeloos gedraaid worden zonder dat ze ook maar 1 nanoseconde vervelen. Allemachtig, wat is dit een indrukwekkende CD! Het enige waardoor deze cd van een 10 verstoken blijft, is dat ik het gevoel heb dat zanger P.Noir nog meer kan met zijn clean vocals dan dat er nu uitkomt (en met Opeth en Tool zijn er dit jaar al genoeg 10-en gevallen). Maar deze melodieuze orchestral blackmetal met Russische volksmelodieën heeft me gegrepen tot op het bot: beter dan Skyclad en Therion bij elkaar! Lees meer over deze band in het interview elders op deze site.