Serpent Saints - All Things Metal

Serpent Saints - All Things Metal

Label : EmanesMetal Records | Archiveer onder heavy / power metal

Tormentor Erich : In 2004 besloten de gitarist Martin Impaler en Simon Constrictor dat het tijd werd om de black metal formatie Ad Noctum gedag te zeggen. Beide heren voelden een veel grotere drang om eerlijke en ouderwetse heavy metal te spelen en de oprichting van Serpent Saints was al snel een feit. Hierna begon het zoeken naar een geschikte line up, en om een lang verhaal kort te maken, uiteindelijk werd na de gebruikelijke bezettingswisselingen in 2011 deze eerste full length opgenomen, met zanger Soren Adamsen van Artillery achter de microfoon.
Dat Martin en Simon hun woorden laten volgen met daden wordt al vanaf de opener 'Revenge Of The North' duidelijk. Heavy metal zoals we die kennen in de vorm van galoperende riffs, typische breaks, op tijd een solo, duidelijke refreinen en fanatieke vocalen wordt hier op ons losgelaten. Een enkele keer weer wat sneller zoals tijdens 'Witchhunt', en dan weer iets melodieuzer en heavier zoals tijdens 'Warhorse'. Zo nu en dan refereert de band naar lang vervlogen dagen (luister maar eens naar de tekst van het titelnummer) en ook de goed uitgevoerde Mercyful Fate cover 'Come To The Sabbath' zorgt ervoor dat de liefhebber van dit genre zijn plezier kan beleven aan 'All Things Metal'. Maar... ik denk dat je wel een die hard heavy metal liefhebber moet zijn om dit album uiteindelijk aan je collectie toe te voegen. Na enkele luisterbeurten wordt namelijk ook duidelijk dat het de Serpent Saints niet is gelukt om een erg opvallend album te maken. Daarvoor zijn de songs vaak net iets te eenvoudig van opzet, is de mate van voorspelbaarheid redelijk groot te noemen en staan de solo's nog wel eens in de kinderschoenen. 'All Things Metal' is dus zeker geen slecht album geworden, maar helaas ook geen zevenklapper.