Sadistik Forest - Death, Doom, Radiation

Label : Violent Journey Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Sicktus : Na hun debuut in 2010 ('Sadistik Forest') is het Finse Sadistik Forest nu toe aan hun tweede langspeler onder de gezellige noemer 'Death, Doom, Radiation'. Was het op hun debuut al volop groovende midtempo wat de klok sloeg, op deze nieuweling gaan de mannen door met het voorschotelen van lekkere 'riff driven' midtempo stampers die me wel aan het grijnzen krijgen. Serieus, zet 'Code For Liberation' op en hou je gezicht in de plooi... Lukt je niet!

Was één van de manco's op 'Sadistik Forest' nog het feit dat de band wel erg in hetzelfde tempo bleef hangen, waardoor het wat saai dreigde te worden: dat doet men op deze opvolger al veel beter. De nummers zijn afwisselender, zonder overigens heel erg af te wijken van de basis waar Sadistik Forest op bouwt: pakkende riff, efficiënte drums en bakken met groove. Een ander manco op de debuutplaat was het wat beperkte bereik van zanger/bassist Markus Makkonen, die overwegend (ongearticuleerd) in de lage regionen blijft. Dat 'probleem' pakken de Finnen ook aan, door her en der wat (prima) agressieve screams tussen het gromgruntgeweld door te gooien (bijvoorbeeld op 'Entrapment'). Ik blijf de lage grunt van Makkonen echter wat 'gewoontjes' vinden. Dat kan beter, wellicht door een zanger/frontman aan te trekken en Makkonen zich op de groove te laten focussen. De laatste manco op 'Sadistik Forest' was dat de zanglijnen wat basaal waren, maar dat is op 'Death, Doom, Radiation' echt al stukken beter.

Kortom: Sadistik Forest maakt op een indrukwekkende manier progressie en dit is een plaat die ik alle liefhebbers van ouwe school midtempo death warm aan durf te bevelen! Hatsee, grijns voor Satan, bitches!