3 Inches Of Blood - Long Live Heavy Metal

Label : Century Media | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : De Canadese metal helden van 3 Inches Of Blood zijn wat mij betreft nog altijd een van de meest eigenzinnige en unieke bands die het genre tegenwoordig kent. Dankzij het hoge en aparte stemgeluid van frontman en boegbeeld Cam Pipes is de band uit duizenden herkenbaar en of je het nu wel of niet kan waarderen, het feit blijft dat ze tot nu toe altijd kwaliteit hebben geleverd, geen enkel album hetzelfde klinkt, en toch nog onmiskenbaar als 3 Inches Of Blood zijn blijven klinken.

Met 'Long Live Heavy Metal' is de band toe aan zijn vijfde langspeler en de plaat doet zijn naam eer aan. Al vanaf de eerste seconde van opener, 'Metal Woman', krijgen we onvervalste, heerlijke traditionele heavy, en zo gauw Pipes zijn strot openzet is de band meteen weer hekenbaar. De vergelijkingen met Judas Priest blijven nog altijd intact, maar ondertussen heeft de band absoluut zijn eigen sound ontwikkeld. Het album begint dan ook erg goed en het niveau blijft daarna alleen maar hoog. Had men op de vorige plaat 'Here Waits Thy Doom' min of meer afscheid genomen van de black metalinvloeden in hun muziek, en kregen we regelmatig ook uitspatjes richting seventies en vroege jaren tachtig hardrock, heeft men op 'Long Live Heavy Metal' weer gekozen voor een stevigere aanpak. Het album is zeer afwisselend, maar beukt lekker door en ook de black metalinvloeden zijn weer terug. Deze uiten zich voor het eerst in het prachtige 'Leather Lord' en ook riffopbouw in het begin van 'Dark Messenger', en dat terwijl een nummer zoals 'Look Out' een dik rock n' roll gehalte heeft. Wat we op de rest van het album te horen krijgen is een mix van de bovengenoemde, met traditionele heavy metal als hoofdingredint. Men is hier en daar ook met nieuwe elementen gekomen. Luister maar naar het sfeervolle, akoestische intermezzo 'Chief And The Blade' of het epische middenstuk van 'Man Of Fortune', met erg mooie cleane zang. Het akoestische en het epische komen tot slot ook samen in de erg mooie outro 'One For The Ditch'.

Op 'Long Live Heavy Metal' heeft men op alle fronten vooruitgang geboekt: Pipes zingt hoger, maar tegelijkertijd ook krachtiger en meer gecontroleerd dan voorheen, de agressieve vocalen van gitarist Justin Hagberg (die sinds vorig album de rol van tweede zanger op zich nam na het vertrek van Jamie Hooper) klinken krachtiger en grimmiger, de nummers luisteren nog makkelijker weg zonder commercieel te klinken, de productie is krachtiger en al met al heeft men de sterkste nummers in zijn bestaan hierop staan. Het album is van begin tot eind overtuigend en zakt geen moment in. Het geheel is bovendien op en top METAL en een must voor elk zichzelf respecterende heavy metal fan. Ongetwijfeld een van de hoogtepunten van het jaar tot nu toe!