Pestis - Yersinia Pestis

Pestis - Yersinia Pestis

Label : | Archiveer onder black/pagan metal

Tormentor Erich : We schrijven het jaar 1998. In dit jaar besloten de heren Nocturnasz en Furor dat ze naast hun band Warlust er nog wel iets anders bij konden doen. Dit side project werd genaamd Tumor, maar omdat het grootste deel van hun thematiek over de zwarte dood ging werd de bandnaam al snel veranderd in Pestis. De jaren verstreken sindsdien en uiteindelijk wist men in 2008 dit debuut album 'Yersinia Pestis' op te nemen. En nu, nog eens vier jaar later komt het album dan uiteindelijk bij ons en jullie terecht, want pas in het begin van 2012 is het album via Regimental Records op de markt gekomen.

Een dergelijk verhaal als dit roept natuurlijk vragen op. Waarom duurde alles zo lang? Was het allemaal de moeite waard? Welnu, waarom het zo lang heeft moeten duren, dat weet ik ook niet. Wat ik wel weet is dat ik mij niet heb verveeld tijdens het beluisteren van 'Yersinia Pestis' en alleen daarom al is deze release wat mij betreft alsnog een goede zaak. De muziek van Pestis is black metal in zijn ergste vorm. Ik bedoel daar mee: veel razernij, krijsende zang en wars van trends of synthesizers die de boel zogenaamd meer sfeer moeten geven. En toch zit er wel sfeer in dit album hoor. Maar dan wel van die grimmige sfeer, zoals tijdens het begin en het eind van 'Mirror Death' waarbij de soundscapes je nog meer koude rillingen bezorgen. En ja, tijdens een 'Flagellation '49' neemt men het gas iets terug waardoor een hele kleine verwijzing naar Satyricon om de hoek komt kijken. Dit is echter niet erg, want mede door deze track maar ook door de logge breaks en mid tempo gedeeltes van de overige werkjes blijft 'Yersinia Pestis' gedurende de gehele zevenendertig minuten interessant. Okay, die riff van 'Plaguebearer' wordt misschien iets teveel herhaald, maar hier staan weer andere stukken tegenover zoals die mitrailleur achtige drums in het begin van 'Plagueridden II' en die gave riffs van de titel track waardoor er over het algemeen eigenlijk niets te klagen valt.
Kortom: Pestis levert met 'Yersinia Pestis' een goed verzorgd, goed klinkend en behoorlijk pakkend album af met een flinke dosis pure black metal. Een album waar de vaderlandse scene trots op mag zijn