Ian Hunter Band & Mick Ronson - Live At Rockpalast DVD

Label : M.I.G. Music | Archiveer onder alternative / pop

Release type: DVD/Video/Blu-ray

Evil Dr. Smith : Wat heb ik toch een gruwelijke schijthekel aan dat aftandse zeiknummer 'All The Young Dudes'. Van dat drammerige jankrefreintje kon zelfs Bruce Dickinson niks fatsoenlijks brouwen en het heeft ervoor gezorgd dat ik jarenlang Mott The Hoople met een vuile blik links liet liggen. Bedankt hoor, David Bowie. Not. Ik gooi dat stukje muziekgeschiedenisvullis altijd op één hoop met 'God Gave Rock & Roll To You' van Argent: ook al zo'n brok intense treurnis van klagerige lamlendigheid dat jaren later door Kiss nog eens diarreedunnetjes werd overgedaan. Toch jammer dat deze twee nummers met afstand hun bekendste (en enige) hits waren, want deze twee bands blijken wel degelijk een portie gave nummers en platen te hebben gemaakt.

Dat kunnen we in het geval van Mott The Hoople deels herbeleven op deze Rockpalast dvd, want Ian Hunter en Mick Ronson zaten in die band. Logisch dus dat ze op deze avond in Essen, april 1980 (toen ze het podium deelden met ZZTop en Joan Armatrading) wat Hoople werk voorbij laten komen. Natuurlijk ook dat zeiknummer, maar zoals een typisch Rockpalast optreden betaamd (dwz: minstens semi-legendarisch) zijn deze opnames voor de liefhebbers niet te versmaden. Luister maar eens naar de splijtende solo's van Ronson in het Shadows instrumentaaltje 'F.B.I.'. Leuk deuntje natuurlijk, maar nooit geweten dat het nummer zo gaaf kan klinken. Nu was Ronson ook niet de misselijkste gitarist. Ik heb zijn kwaliteiten "ontdekt” bij nota bene de originele versie van Elton John's 'Madman Across The Water', maar dat terzijde. Kijkend naar deze opname doet Ian Hunter mij trouwens denken aan een pubrockende Elton John met te veel haar. 't Zal wel toeval zijn.

Er staan nog een aantal nummers waar ik niet even gecharmeerd van ben (enkele Hunter nummers pubrocken de glam en r&r wel erg obligaat of landerig uit de broekspijpen), maar de band speelt verder heerlijk relaxed en is goed op elkaar ingespeeld. Er hangt daarbij een dusdanig aangename livesfeer in de Grugahalle dat zicht-, hoor- en voelbaar van de tv afspat, dat ik zelfs 'All The Young Dudes' uitzit zonder door te skippen. Kortom: dit is wederom een winnaar in de onderhand behoorlijk uitdijende reeks van Rockpalast dvd's.

Ian Hunter is ondertussen zeventig en doet (of beter gezegd: probeert) het nog steeds op het podium met 'All The Ancient Dudes'. Mick Ronson zal deze opname nooit terugzien, want hij was de twee jaar jongere Rory Gallagher eenzelfde twee jaar voor geweest met een fataal leverfalen. Tsja, bluesy rockgitaristen van Britse eilanden zijn dorstige mannen, te dorstig. Nietwaar, Gary?