Moments Gate - The Art Of Being Pointless

Label : Eigen beheer | Archiveer onder prog / sympho metal

Release type: Demo

Evil Dr. Smith : Zelfkennis, dat zouden sommige mensen moeten hebben. In ieder geval Joost Snijder van de Gorinchemse progmetalband Moments Gate. De band bestaat nu een paar jaar en ook al had Joost de band al een keer de rug gekeerd, op deze tweede demo laat hij toch weer van zich horen. Had hij beter niet kunnen doen.

De band bezigt een vrij klinische vorm van progmetal a la Pagan's Mind, al is men wel wat melodieuzer van toonzetting (zoals de tenenkrommende ballad 'Innocence'), en behoudens de soms wat al te getriggerde drumpartijen doet men dat helemaal niet onverdienstelijk. De muziek lijdt wellicht wat onder idee├źnarmoede, maar er wordt naar behoren gemusiceerd, de band verliest zich niet in idioterie├źn of geforceerd moeilijkdoenerij en de songs steken logisch en krachtig in elkaar. Maar ja, was de terugkeer van bassist-zanger Joost maar op bas. Maar nee hoor, hij koos juist voor de microfoon. Hierdoor wordt het niveau zodanig naar beneden gehaald, dat het luisterplezier danig op de proef wordt gesteld. Ik ben er nog niet over uit of hij nu vals zingt of niet, maar je kan Joost in ieder geval niet verwijten van enig dynamiek, kracht of een sprankelend timbre. Hopelijk vertellen zijn bandgenoten hem dat spoedig.

Als Joost dan toch over voldoende zelfkennis beschikt, laat hem dan ook over een zangcursus beschikken, of beter nog: over een basgitaar. Laat hem dat ding maar weer gaan bespelen, en laat Moments Gate dan rustig in de rondte kijken of er meer capabele zangers in de regio te vinden zijn. Want dit kunstje is inderdaad zinloos gebleken.