Theudho - When Ice Crowns The Earth

Theudho - When Ice Crowns The Earth

Label : Aurora Australis Records | Archiveer onder black metal

Nima : Theudho is een Belgische formatie die met 'When Ice Crowns The Earth' toe is aan zijn vierde langspeler. Dit is echter mijn eerste kennismaking met de heren. En ik moet zeggen dat wat ik hoor me absoluut niet tegenvalt. De band speelt een mix van sfeervolle black metal, (Zweedse) thrash, death en Viking metal, waarbij sfeer een belangrijke sfeer speelt.

Al vanaf de eerste tonen van de opener 'War Into The World' neemt Theudho je mee op een reis door een donkere en koude wereld, en vanaf daar rechtstreeks naar walhalla. Black metal speelt de leidende rol hier, wat zich vooral uit in de ijskoude, ietwat melancholische gitaarmelodieën en sfeervolle keyboards. Men weet zich te onderscheiden door regelmatig met zware, iets moderner klinkende riffs en gitaargeluid te komen, en ook hier en daar thrashy en dan weer doomy uit de hoek te komen. Hoewel de keyboards slechts een ondersteunende rol hebben, zijn deze erg bepalend voor de sfeer. Over algemeen klinkt de muziek niet al te gecompliceerd en is op eerste gehoor al pakkend en overtuigend. Na meerdere en aandachtigere luisterbeurten kom je tot nieuwe ontdekkingen en bij elke luisterbeurt openbaren meer details zich, waardoor elke luisterbeurt opnieuw een ervaring op zich is. De muziek zit dan ook vol afwisseling. Op vocaal gebied biedt men ook genoeg variatie en worden de agressieve, bijna "blaffende” krijsen afgewisseld met heroïsch Viking gebrul. Het album verveelt dan ook geen moment en na vele luisterbeurten blijven de songs recht overeind staan.

Op dit album heeft Theudho een bijzonder aangenaam duistere sfeer weten te creëren die je gedachten doen afdwalen naar bloederige slagvelden en ijskoude landschappen. Daarmee doen de heren enigszins denken aan het Noorse Thundra. Daarnaast lijken alle illustraties rondom de Noordse mythologie tot leven te komen in je hoofd. Datzelfde wist Sleipnir bij mij ook voor elkaar te krijgen met hun fantastische debuut 'Blood Brothers', en uiteraard mogen we ook het epische werk van bands zoals Bathory en Manowar niet vergeten. Hier en daar hoor ik zelfs raakvlakken met het eerdere werk van Cradle Of Filth (de eerste drie albums), Dimmu Borgir (met name 'Stormblast' en 'Enthrone Darkness Triumphant') en Enslaved (ten tijde van 'Eld'). Daarnaast heeft de muziek in de langzamere, meeslepende en sfeervolle passage een soundtrackachtige feel over zich. Laat tot slot niemand anders dan Dan Swanö verantwoordelijk zijn voor de fantastische productie, waarbij de details niet uit het oog zijn verloren, en het plaatje is compleet.

Zoals eerder gezegd is 'When Ice Covers The Earth' mijn eerste kennismaking met deze band, maar zoals u het al doorhad ben ik enorm onder de indruk geraakt, en ik ga zeker op zoek naar de eerdere platen. Fans van atmosferische black metal die invloeden vanuit andere genres der metaal niet storend vinden moeten deze unieke plaat zeker eens gaan beluisteren. U zal niet teleurgesteld zijn.