Black Messiah  - The Final Journey

Black Messiah - The Final Journey

Label : AFM Records | Archiveer onder black metal

Vera : Het vorige album van Black Messiah, 'The First War Of The World' maakte zo'n indruk op me dat het bij de tien beste albums uit 2009 eindigde in mijn jaarlijst. Vanzelfsprekend was ik dan ook razend benieuwd naar dit nieuwe, vijfde studioalbum 'The Final Journey'. Gelukkig is er niets veranderd aan het muzikale recept waarvan de Duitse pagan/viking metal band zich bediend en valt er heel wat te beleven.

Met 'The First War Of The World' op zak, toerden hoofdkrijger Zagan en zijn makkers veelvuldig en kon het succes uitgebreid worden. Helaas sneuvelde gitarist Zoran in de strijd: hij verliet de band en werd vervangen door Frangus. Geen spetter verschil in de knappe, melodieuze gitaarsolo's, dan kan je gerust in zijn. De vrij bombastische krijgsliederen, nu eens in het Duits en dan weer in het Engels, hebben nog steeds een voet in black metal, maar wel een bijzonder aanstekelijke en toegankelijke variant van deze grimmige muziekvorm. De ruwe stem van Zagan en zijn verrukkelijk vioolspel zijn eveneens troeven die het zestal uit het Roergebied graag uitspeelt. Geen conceptalbum deze keer, maar ze konden het toch niet helemaal laten: de laatste vier songs vormen de Naglfar Saga.

Maar onze zogenaamde eindreis (volgens de titel) vangt aan met 'Windloni'. Na een filmisch begin barst men los in gevleugelde pagan metal met ruwe zang. Toch is dit een song die meteen aanspreekt en het was dus een wijs besluit om daar een videoclip voor te maken. 'Der Ring Mit Dem Kreuz' is een eerste hoogtepunt. De viool duikt op en gaat over in zwierige folkritmes, maar dan wordt het ineens erg glorieus. Mooie, melodieuze gitaarmelodieën fladderen er doorheen en ook de welbekende cleane samenzang draagt bij tot een boeiend opgebouwde compositie. 'To Become A Man' bevat Primordialachtige heidense gitaren en is een ware hymne: enige koorzang, een verheven sfeer en vooral een spetterende gitaarsolo maken de dienst uit. Een ode aan Candlemass zou je allerminst verwachten op een album als dit. Toch is 'Into The Unfathomed Tower' geschreven als tribuut aan de Zweedse doomkanjer. Men zet ons even op het verkeerde been met loodzware riffs, maar verder is dit een snel instrumentaal nummer waarin Zagan zich volop uitleeft op viool. Het mediumtempo 'Feld Der Ehre' is zo Duits als maar zijn kan en hier zingt Zagan wel tegen zijn limiet aan, maar zijn prachtig vioolspel maakt alles goed. In het strakke, bombastische 'Lindisfarne' horen we - net als op vorig album - de baritonstem van gastzanger Markus "Mönch” Wahlers.

Vervolgens rest ons nog de vierdelige Naglfar Saga. Zoals dat past wordt er plechtig geopend in 'Prologue' met gewichtig gesproken tekst, tokkelende gitaren en viool. Heel mooi! In 'Mother Hel' horen we terug gezwollen Duitse baritonzang, maar er komen ook zwartgeblakerde stukken in en zelfs enige vrouwelijke vocalen. Een volgend hoogtepunt is 'On Board'. Dit zal zeker niet ontbreken in de komende live shows want dat is echt een song om mee te brullen met de vuisten in de lucht. Het begint als een epische Manowar track, maar schiet weldra los. In de vlucht passeert ook nog enig soleerwerk op gitaar en keyboards. Sterk! Er wordt afgesloten met het weemoedige 'Sailing Into Eternity'. Na de plechtige zang van Mönch gaat men op black metal over en al is er een pittige versnelling, dit nummer is overwegend slepend en melancholiek. Zoals je ziet heeft Black Messiah wederom een sterk album gemaakt en ik hoop dat ze eindelijk ook eens in onze contreien gaan toeren.