Zero Degree - Surreal

Zero Degree - Surreal

Label : Massacre | Archiveer onder death metal / grindcore

Wilco : Göthenborg metal is schijnbaar aan een heuse wederopstanding begonnen. Dit maal komen de bands echter uit Duitsland. Zo mochten we onlangs Night In Gales en December Flower (her)verwelkomen, en hier is dan het eveneens Duitse Zero Degree. Men doet precies wat er verwacht wordt. Snelle, zeer melodieuze death metal met ruige schreeuw grunts. En daarbij horen natuurlijk de prachtige gelaagde gitaar melodieën ('Surreal World'). Deze band houdt het midden tussen de eerste twee albums van In Flames, 'Lunar Strain' en 'The Jester Race' (ja, die waren echt heel goed!). Ook het al genoemde December Flower komt om de hoek kijken, net als This Ending en zo nu en dan Hypocrisy. Dan weet u in feite al genoeg, dit is een bovengemiddeld album van een band met talent.

De eerlijkheid gebied mij echter te zeggen dat 'Surreal World' niet echt wat essentieels toevoegt aan wat we allemaal al kennen in dit genre. Maar aan de andere kant is dit een erg gepassioneerd album geworden waar de fans van bovengenoemde bands zich zeker in al kunnen vinden. Persoonlijk ben ik dol op dit genre en ik waardeer dit album dan ook een stuk hoger dan wat de gevestigde namen (vooral In Flames) de laatste tijd uitbrengen. Dit is nog echte, eerlijke, woeste, felle death metal. Erg knap is dat men nog altijd oog heeft gehouden voor de melodie en luisterbaarheid. Rest mij nog te zeggen dat het geluid dik in orde is. Aldus: liefhebbers van oude albums van In Flames, Dark Tranquillity, Gates Of Ishtar, of het tegenwoordige This Ending kunnen heel veel leuke tijd hier aan beleven. Nee, dat is verkeerd; dit is een dikke aanrader voor die mensen. Onderstaand cijfer is puur objectief, ik waardeer het zelf zo tien punten extra. Luistertips: 'Tomorow Dies Today', 'Frozen Alive', 'Virus', 'Disease' en 'Surreal World'