Nephelium - Coils Of Entropy

Nephelium - Coils Of Entropy

Label : Eigen beheer | Archiveer onder death metal / grindcore

Sicktus : 'Coils Of Entropy' van het Canadese Nephelium is een conceptplaat over een toestand van volledige entropie in het universum, waarmee al het leven stagneert en uiteindelijk tot stilstand komt. Een en ander heeft iets te maken met de tweede wet van de thermodynamica en de band heeft daar haar concept en weldoordachte teksten op gebaseerd. Aha! Leuk! Interessant! Jammer alleen dat je d'r werkelijk geen moer van verstaat, omdat de zanger in de categorie van brute brulboeien valt die niet zo heul veul aan articuleren doen. Werkelijk een prima strot voor deze brute technische death verder, maar het concept verwordt hiermee tot een verhaaltje dat je naar keuze wel of niet kunt lezen en dat tamelijk los staat van de muziek. Niet mijn idee van een conceptplaat, in elk geval.

Hoe dan ook, Nephelium begon ooit in Dubai, opereert tegenwoordig vanuit Canada en brengt na een demo en EP begin jaren '00 nu hun eerste full-length in eigen beheer op de markt, een plaat waar de heren tien jaar met ups en downs aan hebben gewerkt. Muzikaal bevindt men zich overduidelijk in de Amerikaanse death hoek, met flinke invloeden van Suffocation, maar dan aangevuld met melodielijnen en solos die duidelijk de Arabische roots van de band benadrukken. De gitaristen verstaan hun vak en de ritmesectie is een van de strakste die ik de afgelopen tijd heb leren kennen. De luisteraar bruut verpulveren en tegelijkertijd overstelpen met details lijkt de missie van Nephelium. Het resultaat is een uitstekend uitgevoerde plaat met voldoende variatie, die mij echter ondanks alles niet echt weet te raken. De nummers en de plaat zijn me simpelweg te klinisch en ontberen de oprechte emotie, spontaniteit en passie om me over de streep te trekken. Op 'Coils Of Entropy' bestaat de Nephelium line-up overigens deels nog uit bandleden die ten tijde van het verschijnen van de plaat inmiddels de band hebben verlaten en zijn vervangen.