So Is The Tongue - A Child Of Divorce

So Is The Tongue - A Child Of Divorce

Label : | Archiveer onder prog / sympho metal

Jasper : So Is The Tongue maakt prog rock, maar waarschijnlijk niet zoals je verwacht bij die stijlduiding. De muziek van dit drietal uit New Jersey is namelijk daadwerkelijk progressief en vooruitstrevend, in tegenstelling tot de retro-progressieve klanken van gevestigde prog bands als Dream Theater en consorten. So Is The Tongue is eigenwijs en trekt zich van de geschreven wetten der progrock geen reet aan. De band heeft zich omringt met andere gelijkgestemden en vrijdenkers in bands als East Of The Wall, Kayo Dot, Cleric en Dysrhythmia; dat u even weet waar u het ongeveer moet zoeken.

Geproduceerd door Colin Marston (Dysrythmia, Krallice, Gorguts) klinkt 'A Child Of Divorce' erg helder en eerlijk, om niet te zeggen droog. Alle instrumenten zijn duidelijk te onderscheiden en niets klinkt vervormd of getriggerd. Het is een van de elementen die de muziek, gestoeld op postrock, Tool-achtige dynamiek en jazz, zo uniek maakt. Plus het feit dat So Is The Tongue zichzelf geen enkele muzikale grens oplegt en zanger Ron Varod net zo makkelijk op een ijzige brul overgaat als de dynamiek van het nummer zich daarvoor leent. Een nummer als 'People Don't Forget' krijgt daarmee een soort ongrijpbaarheid die alle eerder gemaakte referenties teniet doet en overstijgt. Aan duidelijke song structuren doet de band niet, maar de dynamische postrock aanpak bij het schrijven van nummers werkt ontzettend goed voor ze.

Het ultieme compliment voor een band als deze is dat ze nergens naar klinken. Daar heeft So Is The Tongue haar best voor gedaan en dat pakt gelukkig goed uit. 'A Child Of Divorce' is zeer zeker geen plaatje voor iedereen, maar als je open staat voor de ware prog rock -de progressieve variant- en je hebt een beetje geduld dan is het een waardevolle ontdekking. Een waar ik op mijn queeste naar nieuwe en vernieuwende muziek erg gelukkig van wordt.