Carceri - The Good Must Suffer The Wicked

Label : Eigen beheer | Archiveer onder death metal / grindcore

Michiel B. : Kolere, het is echt alweer ruim zes jaar geleden dat het Delftse Carceri mij volledig wist te overdonderen met hun optreden als support van Krisiun in de Baroeg en hun vijf tracks tellende debuutdemo. De ernstig door Suffocation en Monstrosity geïnspireerde death metal ging er bij mij in als koek, geserveerd op Delfts porseleinen bordje. Ik voorspelde de band een grote toekomst en riep de labels op wakker te worden (iets wat twee jaar eerder met Detonation en Textures toch ook wel iets geholpen had) maar het bleef akelig stil uit zowel labelland als Delft. Maar dan eindelijk, acht jaar na de debuutdemo, is hier dan de allereerste full-length getiteld 'The Good Must Suffer The Wicked'.

Direct bij de eerste luisterbeurt laat Carceri horen het vak van technische brute death metal spelen nog bij lange na niet verleerd te zijn. De nummers zijn alleen wat langer geworden (van gemiddeld vier naar bijna vijf minuten) en de invloeden van Monstrosity lijken wat te hebben plaatsgemaakt voor wat modernere zoals bijvoorbeeld Gorod en in lichte mate Benighted. En met het noemen van die twee laatste namen komt ook direct het grootste pijnpunt naar boven: de verrassing die er bij mij zes jaar geleden was, heb ik nu aanzienlijk minder doordat ik het gevoel heb dit toch al eens gehoord te hebben. Niet per definitie beter overigens want ik zie beide bands niet snel uit de hoek komen met een tempoversnelling zoals in 'Septum Defect' (in het filmpje hieronder vanaf 2:56) om maar eens wat te noemen.

De band heeft gekozen voor de Split Second Sound studio van Jochem Jacobs (van het eerder genoemde Textures) die zelf ook achter de knoppen plaatsnam. Nu heb ik Jochem als muzikant en producer (en als mens) heel hoog zitten maar naar mijn smaak is de productie net wat te helder vergeleken bij de demo die lekker vuig klonk net zoals de albums van Suffocation uit de jaren negentig. Nu kan dit een kwestie van persoonlijke smaak zijn maar iets wat volgens mij meer mensen zou moeten opvallen is dat de drums toch echt een tikkeltje te hard in de mix staan waardoor het gitaar- en baswerk teveel naar de achtergrond verdwijnt en dat vind ik persoonlijk wat minder. Conclusie desondanks: 'The Good Must Suffer The Wicked' is een uitstekend album, alleen om echt impact te hebben is het helaas wel vijf jaar te laat uitgebracht,