After - No Attachments

After - No Attachments

Label : Metal Mind Productions | Archiveer onder prog / sympho metal

Wim S. : After is een band uit Polen die al bestaat sinds 2002 en aldus ook reeds een aantal releases op haar naam heeft staan. Ik had tot op heden echter nog nooit van de band gehoord. Dat zegt wellicht meer over mij dan over de band. Maar wat doet het ertoe. Gelukkig ken ik ze nu want ik heb kennis met de band mogen maken middels hun nieuwe plaat 'No Attachments' en die kennismaking is me erg goed bevallen. De vijf heren maken geweldige muziek die eigenlijk wel lastig te omschrijven is. Het is geen prog, het is geen indie rock, het is geen metal. Maar al deze stromingen komen aan bod op dit album.

Luister bijvoorbeeld naar 'Summer Fuss'. Wat een prachtnummer! Maar is het nou prog? Is het pop/rock? Ik weet het niet. Maar ook dat maakt weer geen bal uit: het klinkt in ieder geval fantastisch. Zanger Krzysiek Drogowski is een zanger met een erg goede stem en daarnaast kan hij ook zangtechnisch meer dan behoorlijk uit de voeten. Hij heeft een heel licht accent maar storend wordt het nergens. De twee gitaristen van de band hebben als kwaliteit dat ze weten te doseren. Het wordt allemaal erg subtiel en verzorgd uitgevoerd. De gitaren doen me meer dan eens denken aan de gitaarmelodieën van een band als Oceansize ('My Straight Path', het machtige 'Happiness'). Maar ook liefhebbers van muziek van Blackfield en Porcupine Tree zullen de muziek van After weten te waarderen. Stevige nummers zitten vooral aan het eind van deze schijf bijvoorbeeld in de vorm van 'Good Things Are Worth Waiting For'. Werkelijk alle songs zitten doordacht in elkaar; deze heren weten erg goed waar ze mee bezig zijn. Goede track, goede muzikanten gecombineerd met een uitstekende productie en er kan maar één conclusie zijn: prachtplaat.