Drudkh - Eternal Turn Of The Wheel

Drudkh - Eternal Turn Of The Wheel

Label : Season Of Mist | Archiveer onder black metal

Roel de Haan : Drudkh's laatste album 'Handful Of Stars' bleek hun fanbase wat in tweeën te splijten. Terwijl sommige de behoefte van de band om hun sound uit te breiden prezen, vonden anderen het ongeïnspireerd en verweten de band de post-black metaltrend te volgen. Ik persoonlijk vond het album prima te genieten, maar het argument dat ze te ver van hun wortels zouden zijn afgedwaald bevat een kern van waarheid. Echter, vrees niet, want 'Eternal Turn Of The Wheel' is nu hier en zal zelfs de meest ontgoochelde fans ervan overtuigen dat ze terug zijn.

Op 'Eternal Turn Of The Wheel' zoekt Drudkh de inspiratie bij de eerste releases van hun discografie. Stilistisch doet het erg denken aan 'Forgotten Legends', 'Autumn Aurora' en 'The Swan Road'. Drudkh heeft het echter niet licht opgevat, 'Eternal Turn Of The Wheel' klinkt erg geïnspireerd. Met een modern maar organisch geluid (ze hebben nooit beter geklonken qua productie), wordt de Slavische interpretatie van Burzum-stijl riffs waar ze bekend om staan, niets in de weg gelegd om de sfeer over te brengen. De nummers op het album gebruiken herhaling om tot een gevoel van verlangen en melancholie te komen op dezelfde manier zoals hun debuut dat deed, en dat is niet gemakkelijk te bereiken. Toch voelt het album niet zo minimalistisch als 'Forgotten Legends' want de riffs worden opgesierd met of subtiele synths dan wel (bijna) frivool cimbaalwerk. Deze tegenstelling houdt de concentratiespanne hoog voor de lange tracks. 'Eternal Turn Of The Wheel' is overtuigend bewijs dat Drudkh moet vasthouden aan hun sterke punten als het gaat om hun stilistische benadering, want dit is echt een goede plaat. Een aanrader!