Alkerdeel - Morinde

Alkerdeel - Morinde

Label : ConSouling Sounds | Archiveer onder black metal

Martin : Hoe vaak kom je een album tegen dat weet te verklaren hoeveel plezier een varken er aan beleeft om in zijn eigen stront te rollen? Juist, het tweede album van Alkerdeel is een waarlijk walgelijk werkje dat zelfs de doorsnee heroïnehoer naar de kroon weet te steken, maar dat is ook precies wat dit album zo verdomd fascinerend maakt.

De eerste indruk is die van een met slordige hechtingen in elkaar gestoken chimère van sludge en black metal. 'Morinde' zwalkt namelijk heen en weer tussen de totaal vervallen drones van Burning Witch, of een vrijwel comateuze Amenra, en het schurftige, uiteengereten en onteerde stoffelijk overschot van Darkthrone's 'A Blaze In The Northern Sky'. Dat is best wel vies, toch? Toch kan het erger, want Mories van Gnaw Their Tongues heeft er ook nog eens een intro en een outro aan geplakt. Dat zou wel een idee moeten geven van hoe ver deze Belgen gaan op deze plaat. Qua songwriting gaat het er al net zo prettig onsamenhangend aan toe, met songs die variëren tussen grofweg twee en een halve, en twintig minuten. Uiteraard bevinden alle vier de composities zich doorgaans aan de uitersten van het spectrum als het om tempo gaat; ofwel tergend traag en repetitief, of razendsnel en op het randje van de totale ineenstorting. Het contrast is altijd groot, niet alleen in tempo, maar ook als het gaat om het samenspel tussen de vadsige, knarsende riffs en het verrassend beweeglijke baswerk. De productie van 'Morinde' is ook verbazingwekkend beluisterbaar. Het is dan wel zeer herkenbaar lofi en garage, maar zeker niet 'plee' of 'antwoordapparaat'. Bovendien zijn de songtitels alleen al briljant, maar dat zal voornamelijk opgaan voor zij die Nederlands en Frans spreken. Zelfs dan helpt het waarschijnlijk om ook nog een mondje Vlaams dialect te spreken.

Dit album mag dan wel ruiken alsof het te lang buiten de koelkast heeft gelegen, maar het is toch echt wel het eerste echte hoogtepunt van 2012.