Lee Small - Jamaica In

Lee Small - Jamaica In

Label : Escape Music | Archiveer onder hardrock / aor

Sjak : De Britse zanger Lee Small begon zijn muzikale loopbaan in zijn tienerjaren als bassist van een aantal lokale bandjes. In 1986 switchte hij naar gitaar en pas een drietal jaren later, eigenlijk per ongeluk omdat zijn toenmalige band weer eens een keertje zonder zanger zat, besloot hij om zijn heil eens achter de microfoonstandaard te gaan zoeken. Vanaf dat moment is het bergopwaarts gegaan met zijn carriere en is hij te horen op releases van onder andere Native Cain ('Primitive Soul' uit 1998'), Surveillance ('Angelstation' uit 2006) en Tom Galley's Phenomena ('Psycho Fantasy' uit 2006). Wat recenter heeft hij de fantastische gelijknamige nieuwe plaat van Shy ingezongen en het moge dan ook duidelijk zijn dan Lee's ster op zanggebied rijzende is.

In de bands waar hij bij betrokken is geweest kon Lee zijn voorliefde voor de blues niet zo goed kwijt en vandaar dat hij besloten heeft om in de vorm van deze 'Jamaica Inn' een meer blues-georienteerde solo-plaat op te nemen. Hij werd hierbij geholpen door Martin Kronlund op gitaar (Gypsy Rose), Imre Daun op drums (Don Patrol, Gypsy Rose) en Paul Bradder op keyboards (Saracan) en het dient te worden gezegd dat het eindresultaat er best wel mag zijn. De plaat bevat een tiental lekkere bluesnummers (en twee vullers in 'I Am The Sea' en 'The Renegade Accordion Player'), waarin opvalt hoe veel de stem van Lee lijkt op die van Glenn Hughes en daar is wat mij betreft niets mis mee. 'Jamaica Inn' is een erg relaxte blues-plaat geworden met mooi ingetogen gitaarwerk van Martin Kronlund en fraaie zangpartijen van Lee Small. Als je eens een muzikaal uitstapje richting de blues wil maken, dan zou ik deze solo-plaat van de heer Small eens uitproberen. Mensen die wat minder open-minded zijn moeten hier gewoon ver vandaag blijven, want daar is het allemaal veel te soft voor.